Vergődés.
Ami szegény fiúnknak este azután nem jön álom a szemére.
Nem az bántja most, hogy a másnap beadandó magyar gyakorlatból még csak a
vázlat van meg. Utóvégre egy kis hazugsággal majd kimagyarázza a dolgot! Hanem
a délutáni beszélgetés, a pajtásaitól hallott tanítás, hogy hogyan kell az
embernek önmagán gyönyört ébreszteni (különösen az az öreg Jancsi mennyi
mindent tud!), ott kavarognak képzeletében s messze űzik tőle a pihenést.
Egymást érik agyában olyan gondolatok, amiknek még az
említésétől is összerezzent valaha, pár évvel ezelőtt. Szíve hevesen kezd
dobogni, forr, lázong a vére. Tudni szeretné, csakugyan olyan földöntúli
élvezet-e az a dolog, ha az ember játszani kezd a saját nemi szervével. Lángol
benne a vágyódás («itt magamban vagyok, úgysem lát senki»), kipróbálni ezt a
dolgot; saját testén végezni olyan gyalázatos tettet, amiről azt hallotta
ugyan, hogy rút bűn Isten és saját becsülete ellen és az emberi méltóság
ellen, de ki törődik most bűnnel, mikor az ösztön zsarnokoskodik; az az
ösztön, amelynek amúgy is követelődző szava alá lovat adott a délutáni ivás,
beszéd, olvasás, ének!...
Templomrombolás.
Az első magányos bűn megtörtént. A szerencsétlen fiú
önmagát rántotta a fertőbe, – önfertőzővé lett. Talán fél percig tartott az
egész «élvezet». A várfalon megnyílott az első rés ... Ezen fog lassan
kiszivárogni a fiatal test minden feszülő erőtudata, munkakedve s a lélek
lendülete. Az alvó lelkiismeret nagyot jajdult nyomában. Erre még az is
felébredt. A fiút keserű szemrehányás kínozza a tett nyomában. Egy pillanatra
eszébe villan eddigi gyönyörű, tiszta lelke, s most, az első bukás után,
ezernyi tarka szép álomnak hirtelen porba-hamvadt pusztulása ijeszti
képzeletét, így állhatott Napóleon összefont karral merengve a felgyújtott
Moszkva előtt az orosz hósivatagban. Így sírhatott Jeremiás próféta a zsidó
főváros és templom elpusztult romjain. Ha temetéskor megsiratjuk a testet,
melyet elhagyott a lélek, mennyivel inkább kell megsiratnunk a lelket, melyet
elhagyott az Isten! Ó, bárcsak sírna is, vérkönnyeket sírna ez a fiú
e templomfertőzés miatt! Mert ezernyi templom is csak értéktelen kincshalmaz az
Istennek élő temploma: egy tiszta, ifjú lélek mellett! Erre gondolt Szent
Pál, mikor a korinthusiaknak ezt írta: «Nem tudjátok-e, hogy az Istennek
temploma vagytok és az Isten lelke lakik bennetek? Azt pedig aki az Isten
templomát megrontja, megrontja az Isten. Mert az Isten temploma szent, ti
vagytok az.» (1Kor. 3,16. 17.)
De a feleszmélés csak pár napig tart. Nemsokára ismét benne
a régi társaságban. Ismét új «eseményeket» hall, új dolgokat tanul, új vicceken
nevet, egy hét múlva megismétli múltkori bűné) és a jövő héten is, és azután
már egyre gyakrabban: lelkiismerete még vergődik egy ideig, mint az ellobbanni
készülő csóva üszke, mint a csapdába csalt nemes vad, de azután elfárad ...
ismét néma, csendes. Úgy sem hallgatsz reám, miért beszéljek?
Szegény, szegény fiú! ... Fiatal éveidnek rengeteg
energiája, értékes akaratereje – porba taposva! Mialatt a mézet nyalogatod a
pohár szélén, észre sem veszed, mennyi mérget iszol annak fenekéről. Ó, ha
tizenöt éves korodban előre látnád azt a keserves könnyzáport, amelyet e bűn
átkos hatása miatt húsz éves korodban sírni fogsz! Ó, ha tizenöt éves korodban
előre látnád azt a kemény lávadarabot, amivé e bűn miatt a most friss, piros
szíved fog kiégni! Ó, ha tizenöt éves korodban előre látnád azt a
mosogatórongyot, amivé pár év alatt szétszaggatja ez a bűn a te hótiszta, nemes
lelkedet! Ó, ha látnád, mint fogod majd mondani: «Milyen kár értem!»
«Kár a szívemért,
amelyben tűz lángolt,
Meleget árasztott,
messzire világolt.
Kár a szememért: meleg
volt és tiszta,
Az Isten mosolyát
sugározta vissza.
Kár a véremért:
lassúbb a járása.
Hol a frissessége,
fiatal izzása?
Kár értem, kár, kár!
Mennyi minden voltam,
Édes ifjúságom itt
hever most holtan.»
(Radványi.)
Ha sakkozás közben eltévesztesz egy lépést, egyszerűen
visszatolod a figurát azzal, hogy «nem gilt»; de az erkölcstelenség lépéseit
érvénytelenné soha-soha többé nem teheted!
«Elmosódik emlékünkben
minden bölcs írásunk, tettünk:
Csak az óra
feledhetetlen, amelyben elfeledkeztünk.»
(Vajda János.)
A lerongyolódott ifjúság.
Azután a jelleme! Bátorság, nagylelkűség, hazaszeretet,
szülők tisztelete, nemes büszkeség, lovagiasság, hősiesség, s az emberi lélek
többi szépségei – hervadásnak, blazírt nemtörődömségnek adják át helyüket az
ilyen fiú lelkében. Lehet-e szomorúbb látvány, mint tavasszal egy fiatal fa –
amelynek virágzáporban kellene pompáznia – rügy nélkül, lombtalan koronával,
görbévé nyomorodott törzzsel, földre-alázott ágakkal! Ilyenné válik a fiatalon
elveszített, alig is ismert ártatlanság a korán felszabadított szenvedélyek
pusztító viharában. A legéleterősebb fa is elhullatja levelét, összezsugorítja
ágait, kiszárad, ha törzsén sebet ejtünk és életerőit azon a seben át
kicsurgatjuk. Ez a titkos bűn ugyanezt a pusztítást végzi azon, aki szolgájává
szegődik.
Olyan a lelki tisztaság, mint a hajnali harmat, mely
gyémántosan gyöngyözik az ébredő virágszirmokon. Igénytelen vízcsepp az, mely
ily tündérien csillog; de ha egyszer emberi ügyetlenség lesöpörte a
virágkehelyről, a világ minden óceánjából sem lehet visszaállítani.
Hallottál már, fiam, arról a csodás szépségű ókori
asszonyról, Pandoráról, aki férjének remek aranyszelencét adott hozományba. De
mikor kinyitotta az aranyszelencét, nyomorúság, fájdalom, betegség áradt ki
belőle az egész világra. Fiam, a testi tiltott élvezetek is ilyen gyönyörű
tartalmat sejtető aranyos szekrények – kívülről. De jaj annak a fiúnak, aki
meggondolatlanul felnyitja ezt a Pandora-szelencét!
És talán azt hiszed – hogyha lelke
nyugalma árán is – de legalább boldog most ez a fiú? Korántsem! Akkor nem törné
magát ismét újabb élvezetek után. Teste, melynek néhányszor tiltott élvezetet
szerzett, kiállhatatlan módon követelővé válik. Sohasem elégszik meg, még ha
egyik élvezetet a másik után adja is neki, még ha egész lelkét felemészti is.
Igen, az a vége a kéjenc életének, hogy a lélek is szinte hússá válik benne:
önzővé, részvétlenné, keményszívűvé lesz. Lelke sötét, levert, kietlen;
testében pedig a láncukról leszabadult démoni szenvedélyek űzik, hajszolják
egymást. Mily mély süllyedése az embernek! Az állat nem erkölcstelenkedik, csak
az Isten hasonlatosságára teremtett, eszes, szabad akarattal bíró ember.
Aki meggondolatlanságában nyelvére csak egy keveset is
csöppentett az erkölcstelen tettek tilos mézéből, olyanná válik, mint az a
patkány, amelyik mérget evett; rettenetes tűz égeti bensejét, kétségbeesve
rohan víz után egyik helyről a másikra; iszik, felhörpint mindent, amit csak
útjában talál, de – jaj! – a tűz csak nem alszik ki, míg a megmérgezett állat
fel nem fordul. Ilyen emésztő tüzet gyújtott magában ez a fiú is erkölcstelen
tettével! «Die Wollust scherzt, ihr Ende schmerzt». Játszik veled a
gyönyör, az élvezet, de a vége – pusztulás, nyomorúság!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.