A pusztulás képe mindenütt lehangoló. Szomorú látni azt a
rombolást, amelyet a véres csaták vihara végez egy gyönyörű templomban. De
ezerszer szomorúbb, ha vandál durvaság pusztít egy fiatal lélek templomában,
ahol pedig csak nemrégen még az istenszeretet hófehér oltára márványlott s az
ideális lelkesedés szent tüze lángolt.
Most aztán nincs többé titok számára. Most már hallott,
látott, tapasztalt, cselekedett mindent. Most már boldog ifjú ő; úgy-e!?
Vagy nem? Miért ül szemében gyászos szomorúság? Mi az a
megfejthetetlen sötét árnyék, mely arcvonásait homályosítja? Miért bújik
tekintete a becsületes emberek szeme elől? Miért megy visszafelé, rohamosan
visszafelé a tanulásban? Óra alatt hol kalandozik esze a messzeségben? Miféle
kígyó csavarodik fojtó öleléssel fiatal lelkére? Tisztességes osztálytársai
közt miért érzi magát idegennek? A többiek játékaiban miért nem találja örömét?
Hiszen ő már «mindent» tud?
Igen, mindent tud, s – azért nem boldog. Mert tudja, hogy a
boldogságot, melyet erkölcsi érintetlensége, jelleme, becsülete árán is vad
iramban hajszolt, hiába kereste. Ott kereste, ahol az nincs. Ha a
tengeri kagylót fülünkhöz tartjuk, felbúg benne régi hazájának, a tengernek
fönséges morajlása; így zokog fel magányos órákon e fiúban is a megkínzott
léleknek egykori nemes törekvése, vágya, fájdalma. Mikor lángba borult arccal,
dobogó szívvel kapott a vélt boldogságnak szivárványos pillangója után, a
pillangó tovaszállt s a szerencsétlen fiúnak kezében csak értéktelen lepkepor
sötét hamva maradt.
De a lepke tovavitte magával egy ifjú lélek nyugalmát,
jövőjét, boldogságát. És mi maradt a régi boldog paradicsom helyén? Tátongó
üresség, reménytelen, örömtelen, csillagtalan, fásult, fekete üresség ...
Kísértetiesen suhogó varjak kárognak ebben a fiatal lélekben, melynek csalogány
csattogó énekétől kellene visszhangzania.
IV. Károly, Nagymagyarország
száműzött királya, mikor Maderia szigetén haldoklóit, így imádkozott hét
gyermekéért: «Uram, inkább vedd el őket az életből, mintsem hogy halálos bűnnel
bántsanak meg téged!»
Blanka, francia királyné így
szólt egy ízben fiához a későbbi Szent Lajoshoz: «Gyermekem! Jobban
szeretlek, mint tulajdon szívemet. Te vagy egyetlen vigasztalásom, ami a földön
még reám vár; te vagy az ország reménye, és mégis – inkább halva lássalak
téged, mintsem azt a hírt halljam rólad, hogy készakarva egyetlenegy súlyos
bűnt is elkövettél».
Inkább ravatalon, mint súlyos
bűnben! Ó, hát akkor mily keserű lenne az aggódó szülőknek könnye, mint
szakadoznék a fájdalom súlya alatt a szerető anyai szív, mint fojtogatná a néma
szenvedés terhe az édesapa lelkét, ha látná gyermekének ezt a bűnben
vergődését, ha ismerné lezüllését szerencsétlen fiának!
Te kegyetlen fiú, miért nem kíméled meg érted annyit dolgozó szüléidet ettől a lelki fájdalomtól!
Leonidas, az őskereszténység
egyik vértanúja, alvó kis fiának, Origenes-nek keblét áhítattal csókolta
meg, mert tudta, hogy abban a tiszta, kicsiny szívben az örökkévaló vett lakást
magának. És te, te szerencsétlen fiú, pocsolya sarával csapkodtad tele nemrég
még tavaszi virágzáporban illatozó habfehér lelkedet, az Istennek legszebb
templomát!
Pedig ez még csak első része a lejtőnek. Még nem vagyunk a
fertő legmélyén.
A szabadesés törvénye.
Van a fizikának egy törvénye; amely szerint az esni induló test nem egyenlő gyorsasággal rohan a föld felé, hanem pillanatról-pillanatra növekvő gyorsasággal hull a mélybe, ahová a föld titokzatos erői húzzák. A szabadesésnek ez a törvénye nemcsak az anyagi természetre áll, hanem a lelki életre is. Minden lélek mélyén ijesztő démoni erők húzódnak meg, amelyek – ha egyszer szerencsétlenségünkre úrrá lettek felettünk – egyre ellenállhatatlanabb erővel ragadják a lelket a bűnnek sötét mélységeibe. Csak egy könnyelműség, csak az első bukás – és működni kezd a szabadesés törvénye.
Amerre csak elmegy rettentő csatlósaival az erkölcstelenség
bűne, léptei nyomán meghervad a föld, lekonyulnak az addig magasba szegzett
ifjú fejek, megrokkan az acélos hátgerinc, elfakul a rózsás arc, összetörik a
jellem. Zörgő avarrá zsugorodik, aminek mosolygó virágnak kellene lennie;
pozdorjává aszik össze, aminek friss üdeségben kellene virulnia.
Édes fiam! Éhes komondorok, vért ivó sakálok rejtőznek a
romlott emberi természet mélyén. Ne adj enni ezeknek a sakáloknak – vért isznak
azok, a te friss, üde, fiatal véredet! Ne vedd le a láncot a morgó kuvaszokról,
beléd harapnak s lelked sértetlenségét megfertőzik.
«Minden bűn – írja Szent Pál –, melyet az ember elkövet, a
testen kívül van; aki azonban paráználkodik, az a saját teste ellen vetkezik.»
(1Kor. 6,18.)
A mazuri tavaknál.
A világháborúban a mazuri tavaknál rettenetes vereség érte
az orosz sereget. Hindenburg, a német fővezér, ki mint a tenyerét ismerte a
mocsarasa hínáros vidék minden legkisebb részét, tervszerűen szorította vissza
az orosz csapatokat a tavak felé. Amint megingott az orosz arcvonal s hátrálni
kezdett, a németek bravúros lendülettel vetették magukat az oroszok után. Az
oroszok nem sokat tanácskozhattak, rohanniuk kellett. Előttük a beláthatatlan
mocsarak, mögöttük az üldöző németek.
De a hajsza nem sokáig tartott.
Egyszer csak hirtelen megállott az üldöző hadsereg.
Mintha gyökeret vert volna a németek lába, úgy torpant meg
az egész csapat az előttük végbemenő rettenetes látványtól.
A fejvesztetten menekülő oroszok nekiszaladtak a szilárdnak
látszó zöldfüves talajnak: de a zöld fű alatt feneketlen iszaptenger rejtőzött
és az üldöző német csapat a borzalomtól földhöz szegezve látta, mint süllyed a
pocsolyába a halálra-vált oroszok ezreinek lába, térde, dereka ... Már csak két
kezük van kint; már csak rettenetesen eltorzult, ijesztő arcuk ... vérfagyasztó
ordítozás, velőtrázó segítség-kiáltás ... nincs teremtett lélek, aki
segíthessen rajtuk. S a fertő húzza ... húzza ... húzza őket a mélyre.
*
Gondold meg, fiam, mi lesz az ifjúból, ha rálép az
erkölcstelen élet iszapos talajára s megindul a fertő mélye felé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.