A gúny pergőtüzében.
Talán gúnyolni fogják szemérmes viselkedésedet; hogy
rosszul érzed magad, mikor mások ilyen mosdatlan beszédekkel traktálnak; hogy
elpirulsz az első szemérmetlen szóra is. Fiam, légy erre büszke! Légy büszke
rá, hogy pirulni tudsz! A szeméremérzet bennünk nem «gyerekesség», nem
«bigottság», nem «álszenteskedés» – mint ők mondják –, hanem felbecsülhetetlen
érték, a természettől kapott fegyver, mellyel fensőbb énünk szinte tudattalanul
is védekezik az alantas gondolatok ellen. Az ifjúnak szemérmessége, amellyel
érzékeny lelke – mint a legpontosabb delejtő – szinte öntudatlanul pirulva
fordul el minden lelki tisztátalanságtól, értékes kincs. Erős védőgát a
tisztátalan hullámok ellen, amelyek úton-útfélen ostromolják lelke
érintetlenségét. Még a nemes pogány Plautus is megérezte, hogy «elvész
az, akiből hiányzik a szemérem». «Ego illum periise duco, – írja – cui
periit pudor.» És inkább tudd elviselni, ha ezért elmaradt felfogásúnak,
szentesnek és butának csúfolnak barátaid, minthogy lelked tisztaságának
veszélyeztetése árán érdemeld ki elismerésüket. Jusson eszedbe Szent Ágoston
nagyszerű mondása: Ne gyűlöld az embereket a tévedés és vétek miatt, de a
vétket és tévedést se szeressed az emberek miatt!
Gyáva legény az, aki meggyőződéséért némi kellemetlenséget
elviselni nem tud, mikor voltak gyönge gyermekek, akik Jézus Krisztusért
képesek voltak szó nélkül tűrni éhes fenevadak fogainak halálmarcangolását. Az
a tizennégy éves Vitus mosolyogni tudott, mikor forró olajban főzték meg
– Krisztusért; és az a tizenhárom éves Pelagius el tudta viselni, hogy
hat órai kínzással vágták le testéről egyik tagját a másik után – Krisztusért.
Barátaid gúnyja, csábításai nagyon érthetőek. Láttál te már
olyan sertést az út sarában fetrengeni, amelyik vigyorgó ábrázattal ne
hívogatná pajtásait a finom, puha, illatos – pocsolyába?! Ugye, ez is milyen
lesújtó röfögéssel intézi el az embert, aki nem akar melléje feküdni a sárba! A
béka, mégha trónra ülteted is, visszaugrik a pocsolyába, mert csak ott érzi jól
magát. Talán ismered ezt a régi mondást: Sunt, a quibus vituperari – laudari
est; «vannak emberek, akiknek szidása reánk a legnagyobb dicséret». És hidd
el, a szamár is szidja a rózsát, hogy miért nem bogáncsot terem. Mert neki az
tetszenék!
Azon különben mindig csodálkoztam, hogy ilyen elferdült
lelkek ítéletére hogyan lehet bármit is adni. Bizonyára hallottad már, hogy
Pisában, Felső-Olaszország egyik régi városában a dóm tornya ijesztően ferdén
áll. De ha ez a pisai ferdetorony gondolkozni tudna, egész biztosan
lemosolyogná a világ valamennyi többi tornyát: «Ejnye, de furcsa, hogy az
összes tornyok között csak én állok egyenesen!»
Nem hallottad, mi történt egy hegyek közé dugott szegény
kis faluban, ahol az emberek mind golyvások voltak a rossz víztől s életmódtól?
Egy nap turisták mentek át a falun. Rendes, becsületes arcú emberek; de a
gyereksereg nagy lármával szaladt utánuk az utcán, s nevetve, gúnyolódva
kiabálták: «Nézzétek! Emberek – és nincs golyvájuk!»
Neked minden támadásban kitartást adhat az a szent
meggyőződésed: Aki el akarja veszíteni jellemét s becsülendő egyéniségét és
ösztönök rabszolgája, tucatember akart lenni, – ám tombolja ki magát a tiltott
nemi élvezetekben. De aki ad valamit jellemére és harmonikus egyéniséggé akar
alakulni, az féltett kincs gyanánt őrzi testi-lelki érintetlenségét egész az
Isten által neki rendelt házasság szentségéig. «Tapfer ist der Löwensieger –
írja Herder –, tapfer ist der Weltbezwinger, tapferer, wer sich selbst bezwang!»
A bajuszod kinő magától, a lábad megnyúlik magától, de igazi férfi-jellem
magától sohasem terem. Azért bizony küzdened kell, és velünk-született
gyöngeségünkből mindennap kemény önfeláldozással s tudatos munkával kell
elhódítanunk egy-egy darabot.
Nem igaz! Ezerszer nem!
Mi nem igaz? Az, amivel szilárd elhatározásodat végleg meg
akarják ingatni barátaid, mikor látják, hogy semmi más érvük el nem tud
téríteni a tiszta élettől, az önmegtartóztatástól. Az, amit saját
tapasztalataik és egyes orvosok tanítása alapján rágnak folyton füledbe, míg
csak el nem kábulsz tőle: «Te bigott, te félszent, te mamlasz, hiába is
törekszel magadat a házasságig tisztán megőrizni, – az abszurdum, az
lehetetlen! Lehetetlent akarsz! A fiatalságnak ki kell tombolnia magát! A
fiatal éveket ki kell zsákmányolni! Elmaradt világfelfogás követelhet csak
tiszta ifjú életet. Egy jól kifejlett, erőtől duzzadó ifjú test erre képtelen.
Mint a lélegzés, mint a szívdobogás – olyan a nemi vágy. Magától jön, nem
tehetsz róla. Amire a természet ösztönöz, az káros nem lehet és azt elfojtani
nem szabad. Mit erőlködsz hát? Belebetegszel! Idegességet kapsz! Nyavalyás
leszel, ha ösztöneid követelődzéseit elcsitítod, ha addig vársz, míg
megnősülhetsz. Nézd, a János is, a Pali is volt orvosnál és azt ajánlotta neki,
hogy bátran, rajta, csak okosan, elővigyázatosan» ...
Hát ez az, amire azt mondom, hogy
nem igaz! Nem igaz, hogy az ifjúságnak úgy kell kitombolnia magát, ahogy a
te barátaid értik. Hiszen a katolikus egyház nőtlenséget, nemi megtartóztatást
követel papjaitól egész életükre és azok mégsem lesznek betegekké (sőt
átlag hosszabb életűek, mint mások)! Hát akkor lehetetlen volna a tisztaság
megőrzése nem is az egész életre, csak a házasságig?! Erre mondom, hogy nem
igaz! Nem igaz, hogy erősen kifejlett fiatal test nem képes az
önmegtartóztatásra! És ezerszer nem igaz, hogy a tiszta élet következtében
akármiféle betegséget kapnál! Hát mi igaz?
Ne játsszál a tűzzel!
Az igaz, hogy aki szalmából van, annak jó a tűztől távol
állani. Az igaz, hogy a hatos flaubert csöve szétreped, ha kilences golyót lősz
át rajta. Igaz, hogy az elektromos vezeték megolvad, ha villámcsapás szaladgál
benne. Igaz, hogy az orgona sípja szétreped, ha orkánt eresztünk bele. Igaz,
hogy a legszelídebb ló is megvadul, ha tüzes taplót teszel a fülébe, és igaz, –
hogy a te barátaid, akik így beszélnek, talán hosszú, bűnös szokásokkal annyira
elnyomorították már az akaraterejüket, hogy most már lehetetlennek
látszik előttük a tiszta élet.
A berlini nemzeti képtárban van egy megrendítő kép; a
szemlélő csak szomorú gondolatokkal állhat előtte. Hajmeresztő sziklahasadék
mélyén vad hegyi-patak árja porzik, tajtékzik; a mélység fölött híd vezet át,
de a híd egyre keskenyebb, keskenyebb lesz, a közepén már csak egyetlen
deszkából áll, – s a hídon lángoló arccal, vadtüzes szemmel megy egy ifjú
lovas.
Nem látja a mélységet, nem a keskeny pallót, csak egyet
lát: a túlsó sziklán ott integet felé az érzéki gyönyöröknek csalogató, csábos
tündére. Csak ezt látja, ez után tör vészes vaksággal – s mellette ott léptet a
vigyorgó halál, csontos kezében homokórával. A homokszemek már-már leperegtek,
az ifjú lovas már-már a keskeny deszkához ért, már esik ... már zuhan ... és
alól a tajtékzó habok ... a pokolnak megnyílt feneketlen szája ...
Igen: az erkölcstelenség lejtőjére aki rálépett, annak
megállania alig lehet, – ez az igaz!
A régiek sokat meséltek egy szörnyű erejű mágneses hegyről,
amelyik valahol a tenger közepén emelkedik. Ha vihar hajót kerget közelébe, ez
a hegy rettenetes erővel ragadja magához, roncsokra forgácsolja s a
tengerfenekére süllyeszti. Sokat beszéltek a bűvös énekű szirénekről is, akik a
szigetre csalják az elbájolt utast és ott kegyetlenül megölik. Hát az a
mágneses hegy a valóságban nincs meg és szirének sincsenek, de a mesebeli
mágneses hegy minden erejénél és a szirének bűvös énekénél pusztítóbb veszélybe
jut, aki az erkölcstelen élet csalogatásaival játszani kezd, – ez az igaz!
De az is igaz, hogy ha a te hangos
barátaid az első kísértésekben szigorúbbaknak mutatkoznak alsóbb vágyaikkal
szemben, akkor ma akaratukat nem himbálná magával minden legelső kísértés is
értéktelen rongydarab gyanánt. Kezdetben még félénkek, nem olyan hevesek ezek a
vágyak; akkor kellett volna erőslelkűeknek mutatkozniuk és most nem kellene
bűneiket hívságos ürügyekkel kendőzniük. Hiszen tudod, hogy még a legdühösebb
fenevadakat is lehet dresszírozni; az állatszelidítő az oroszlán torkába is
meri dugni a fejét s nem esik bántódása. Hogyne lehetne hát uralkodnunk akár
legszenvedélyesebb természetünkön is!
Nem maga az ösztön
legyőzhetetlen; hanem csak a mesterségesen izgatott ösztönnel nem bír a
legyengült akarat.
Nem akarsz beteg lenni? Hát akkor miért oltod be magad
lázbacilusokkal! Nem akarsz tífuszos lenni? Hát akkor miért iszol pocsolyás
vizet!
«De hát ha maga a természet annyira ösztönöz a nemi életre,
azt csak nem lehet elfojtani?» Olvasd csak, mit felelt erre egyik budapesti
egyetemi orvostanárunk, Liebermann Leó:
«És most adjuk meg a választ még azoknak is, akik
feltétlenül bízva a természettől belénk oltott ösztönökben, azt állítják, hogy
olyasminek kielégítése, amire maga a természet ösztönöz, káros nem lehet.
Ezeknek azt feleljük, hogy a természet különféle
ösztönökkel ruházta fel az embert; mindegyik más és más célt szolgál, mert a
természet különböző céljaira egy ösztön nem elegendő. A természetnek egyik
célja, hogy az emberi nem fennmaradjon, ezért látta el a nemi ösztönnel; másik
célja, hogy egészséges nemzedék fejlődjék s hogy az egyén, mint ennek
közvetlen teremtője, megtartsa épségét, egészségét. Mivel azonban a szaporodást
szolgáló nemi ösztön kielégítése könnyen ártalmára válhatnék a másik célnak,
azért egy másik, az előbbit szabályozó ösztönnel is fel vagyunk ruházva, amely
utóbbit gondolkozást ösztönnek nevezhetünk.
Az ösztönök egyenként elég gyakran, csalfáknak bizonyulnak!
A hagymáz után lábadozó mindig éhes, annyira, hogy sír és
könyörög egy falat kenyérért. A táplálkozási ösztön talán sohasem nyilvánul
olyan erősen, mint akkor. És mégis mi történik, ha szánalomból engedünk a
könyörgésnek és odaadjuk azt, amit az ember ilyenkor kíván? Kitesszük a
legnagyobb életveszélynek. Alig behegedt sebekkel borított belei a beteg
megkívánta táplálékot nem bírják el, a sebek ismét felfakadnak, és amikor egy
ilyen szerencsétlen a boncoló-asztalra került, azt látjuk, hogy az annyira óhajtott
táplálék ölte meg, kilyukasztotta beleit.
Kit ne késztetne ösztöne egy pohár jéghideg víz ivására
vagy hideg vízben való megfürdésre, amikor fel van hevülve és liheg a hőségtől?
Az ilyen meggondolatlan cselekvés végzetes következményeit azonban talán
mindenki ismeri és ezért ne is szóljunk többet róla. Mindenki be fogja látni
állításunk helyességét, hogy az ösztön csalfa lehet s hogy rászorul a fékezésre
!» (Liebermann: Az egyetemek és főiskolák polgáraihoz. Budapest, 1912.
11-12. l.)
Igen, az állat mindent csak ösztöne után cselekszik, s
ösztöne téves útra soha nem viszi. De az emberben az ösztön ellenőre az ész; s
az ész szava sokszor ellene mond az ösztön követelésének.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.