Igen, az ifjúkort fel kell használni, ki kell zsákmányolni!
De nem úgy, hogy féktelenre eresztjük minden ösztönünket; hanem úgy, hogy –
tudatára ébredvén a fiatal évek döntő jelentőségének – szent komolysággal
dolgozunk magunkban a jövendő férfijellem kialakításán. Ha fiatal erőid a
megpattanásig feszülnek benned, ha tüzelve lüktet benned a pezsgő vér, hát vesd
rá magadat a munkára s mindennapi kötelességed legpontosabb teljesítésére
fordítsd energiádat. Virágozzék ki és jusson vezető szerephez felsőbb
énünk, szellemünk és tanuljanak lemondást és engedelmességet testi
vágyaink.
Szabad vagy! – mondják neked; «szabadság», «önállóság»
csábító szavak a fiatalság előtt és légy is szabad és önálló, de légy emellett
okos és józan is. Mint a természetben, úgy az erkölcsi világban is törvények
uralkodnak és ezeket figyelmen kívül hagyni nem lehet, – legalább is bűnhődés
nélkül nem. Ha magas hegyeken turistáskodsz és veszélyes hegyi ösvény szélén
korlátot találsz, úgy-e – bármily szabad és önálló vagy! – nem mégy neki a
korlátnak, hogy «hát ez minek akadályozza szabadságomat!» Vagy ha mégis
nekimégy, menthetetlenül lezuhansz a tátongó mélységbe! Ép ily korlátok az
erkölcsiség törvényei, amelyek ugyan fiatal korodban kényelmetlen nyűgnek
tűnhetnek fel előtted, de amelyek valójában erkölcsi fejlődésedet óvják a
mélységbe zuhanástól. Tehát éld ki ugyan magad, de ne az erkölcsi törvényeket
lábbal tiporva. Légy szabad ifjú, de olyan, aki jellemes életével pecsételi meg
a Teremtő fönséges akaratát.
«Dehát ösztöneink lefojtása, indulataink visszaszorítása,
gonosz hajlamaink kipusztítása természetellenes dolog!» – ezt kiabálják
füledbe. Természetellenes? No hát a középkori szerzetesek is pusztították a
természettől növő őserdőket, de csak azért, hogy helyükön civilizációt teremtsenek.
«Éld ki magadat! Tombold ki magadat!» – ezt hallod
mindenfelől. Hát jól van. Ezt Krisztus Urunk sem tiltja. Ő sem tanítja, hogy
fojtsd le magadat, hogy ne éld ki magadat. Csak egyet követel: Éld ki magadat,
de ne a sárba feküdve, ne lefelé menj, hanem fölfelé, fölfelé! Csak nézd
azt a rózsafát, amelyik fiatal korában jól «kitombolta» magát (vagyis a kertész
minden vadhajtását szó nélkül elnézte, rajta hagyta), lesz-e ennek valaha
ereje, hogy virágba fakadjon? Soha! Mert ifjúkora legértékesebb erőit vadhajtásokban
tékozolta el. Fiam, lelked rózsafájának te vagy a felelős kertésze!
Ó, hány fiú zokogta már bele siralmát kétségbeesett
éjszakákon a néma éjbe: miért hogy senki engem nem figyelmeztetett idejében
ennek a bűnnek rettenetes következményeire! Csak az első bűnre! Arra az elsőre!
...
Tiszta élet s egészség.
Szólnom kell azonban olyan tág lelkiismeretű barátaidról,
sőt orvosokról is, akik könnyelműségből – nyereségvágyat írni nem is merek – «a
tiszta élet ártalmasságáról» beszélnek nektek. Az ilyenek szavára természetesen
örömest, szívesen esküdnek a fiatalemberek, mert hiszen bűneik mentegetését
találják benne. Hogy van ilyen orvos, elhiszem; de a komolyabb orvosok
kuruzslónak bélyegzik az ilyen kollégájukat. «Jeder Arzt, der so rät, begeht
ein infames Verbrechen», mondja az ilyenekről teljes joggal Ziemssen orvosprofesszor.
(Id. dr. med. Aug. Müller: Ihr sollt keusch und züchtig leben!
Oranienburg, 21. l.)
És szinte hihetetlen, hogy még a jobblelkű ifjakat is
mennyire megzavarják azok a teljesen légből kapott nézetek, amelyek szerint aki
tiszta életet folytat, az beteg lesz, ideges lesz! Annyit beszélnek szegénynek
fejébe a már elbukott társai, hogy tudatlanul is kezd inogni szilárd
nézeteiben; és ha egy éjjel arra ébred, hogy fáj a feje, vagy hevesebben dobog
a szíve, vagy ha kicsit szédülni kezd, vagy ha pattanásos lesz az arca,
mindjárt megkísérti a gondolat: «Hát íme, itt van! Mégis csak igaz! Idegbajos leszek!»
...
Édes fiam! Ne ülj fel ezeknek az őrült ostobaságoknak! Mert
még ha igaz is volna! Nem az egészség a legnagyobb földi kincs! Jellem,
becsület, tiszta lélek több annál! És még ha tényleg kis fejfájást, szédülést
kellene is bérül fizetned, még akkor is szabadna-e ily semmiségekért rongyos
cafattá tépned ifjú lelked tisztaságát? Szabadna-e a lélek jogait
sárbatipornod egy kis kényelmetlenség elkerüléséért?
De nem is igaz! Nem igaz, hogy a
tiszta élet csak egy hajszálnyit is ártana az egészségnek. Mert mutassatok
egyetlen komoly orvosi szakmunkát olyan írótól, aki felelni is mer a tudomány
előtt azért, amit mond és mutassatok egyetlenegy hivatását komolyan felfogó
orvost, aki csak egyetlenegy betegségre is ki tudná mutatni, hogy az az
erkölcsi tisztaság miatt keletkezett! Sehol sem találtok ilyent a
földkerekségen. Viszont ezrével vannak könyvek, amelyek a tisztátalan élet
rettentő pusztításaival foglalkoznak. Olyan «orvos» van ugyan, aki a fiatalság
érzékies hajlamainak – csak minél jobban menjen az üzlet! – kedvezni akar és
magánbeszélgetéseiben jóváhagyja az önmegtartóztatás áthágásait; de akik e
téren szakértők lehetnek, a legelső tekintélyek, azok mind máskép
nyilatkoznak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.