Egyik VII.-es gimnazistának, mikor elolvasta a könyvemet,
ezt mondta egyetemista bátyja: «Na jó, jó! Nem olyan komoly a dolog! Hát hiszen
mind szép, ami a könyvben van. De hát ezt csak a papok mondják. Annyi igaz,
hogy idő előtt ne kezdje az ember ezt a dolgot.
De ha egyszer elmúlt húszéves, akkor» ...
Úgy, fiam? «Papok mondják?»
Ha nem untat, olvasd el az alábbi néhány kiváló világhírű
nem pap, hanem orvostudós nyilatkozatát.
Krafft-Ebing szerint minden
normálisan kifejlődött férfi élhet tisztán anélkül, hogy önmegtartóztatása
következtében egészségi állapotában a legkisebb változás törtennék.
(Psychopathia sexualis. 1876. 104. l.)
Forel, híres zürichi
idegorvos, így ír «Die sexuelle Frage» című könyvében: «Rendes
körülmények közt egy olyan normális átlagos ifjú számára, aki úgy szellemileg,
mint főleg testileg derekasan dolgozik s a mesterséges izgatástól, főleg pedig
az akaratot s a megfontoltságot bénító narkotikus eszközöktől, mint például az
alkoholos italok, távol tartja magát, ily ifjú számára a nemi megtartózkodás
egyáltalán nem kivihetetlen ... Egészsége ezáltal semmit sem szenved ... Soha
nem találkoztam oly psychozissal (idegbajjal), amely a tiszta életből eredt
volna, de igenis számtalan olyannal, amely szifilisz és más féktelenség
következménye volt. Egyébként amellett kell maradnunk, hogy az ifjakra
házasságukig a tiszta élet nemcsak erkölcsileg s esztétikailag, hanem egészségileg
is a legelviselhetőbb». (Id. Wegener: Wir junge Männer. Düsseldorf,
1906. 152–5. l.)
Rossier dr. így ír: «Én is
szerencsésnek érzem magamat, hogy azok között lehetek, akik merik hangoztatni,
hogy a szűztiszta élet a fiatalemberre nézve semmi esetre sem lehet káros.
Szeretném mindegyiknek külön is megmondani, hogy az olyan orvosnak, aki azt
ajánlja nektek, hogy nősülésetek előtt ne éljetek tisztán, ne higgyetek, mert
tanácsa téves és káros».
Dr. Herbst, nürnbergi orvos:
«Vajon a teljes önmegtartóztatás nem okoz-e éppen annyi kárt (mint az
erkölcstelenség?) A leghatározottabban hangsúlyozni kell, hogy minden ilyen
állítás hamis. A teljes nemi megtartóztatás abszolút semmi kárt nem okoz. Aki
mást állít, téved, vagy alaptalan mentegetődzést keres saját cselekedeteire. És
hadd mondjak itt mindjárt mást is: A teljes nemi megtartóztatás nagyon is
lehetséges, – csak nem csupán testileg kell gyakorolni, hanem lelkileg is.
Nemcsak a testet kell távoltartani az ilyen cselekedetektől, hanem a
képzelőtehetséget is ... A tiszta élet igenis lehetséges, – sőt nemcsak
lehetséges, hanem nagy áldással is jár». (Dr. Herbst: Geschlechtstrieb
und Sittlichkeit. 5. és 6.l.)
A második nemzetközi
kongresszus, amelyet az egészség- és erkölcsápolás ügyében az egész
világról összegyűlt orvosok 1902 szeptember hó 1-től 6-ig tartottak
Brüsszelben, egyhangúlag a következő határozatot hozta: «...Különösen az
ifjúságot kell kioktatni arra vonatkozólag, hogy a tiszta élet egy cseppet sem
káros az egészségre, sőt inkább egészségi és orvosi szempontból is feltétlenül
ajánlatos').
Dr. Surbled: «Tisztán
élni lehetséges és korántsem veszedelmes. A tisztátalan életből kifolyólag igen
sok baj származhat, de az önmegtartóztatásból soha semmi. Ez különben kitetszik
már abból is, hogy a nemi kihágásokból származó bajokat terjedelmes orvosi
szakmunkák tárgyalják, azon betegségek azonban, melyek a tiszta életből
származnak, még várják megírójukat». (Id. Good: Erkölcs és erő.
Budapest, 1915. 55. l.)
A krisztiániai egyetem
orvosi fakultása a következő nyilatkozatot adta ki: «Az utóbbi időben különböző
egyének által hirdetett és lapok nyilvánosságában s gyűlésekben is megismételt
az az állítás, hogy az erkölcsös élet és a nemi önmegtartóztatás az egészségre
ártalmas volna, a mi egyhangúlag kifejezett tapasztalatunk szerint teljesen
téves. Nem tudunk egyetlen betegségről vagy gyöngeségről sem, amelyről állítani
szabadna vagy lehetne, hogy a tökéletesen tiszta s erkölcsös élettől
keletkezett». Aláírva: J. Nikolayson, E. Winge, Jokmann, J. Heiberg, J. Ijort,
J. Wann, Müller, E. Schönberg, a krisztiániai egyetem orvosi karának
professzorai.
«Tökéletes nemi
megtartóztatás a nemileg érett nőtlen emberre nemcsak az erkölcs követelménye,
hanem éppúgy a hygieniáé is. Szívesen ismételjük azt a kemény, de tökéletesen
igaz mondást, amit Möbius gyártott: Minden orvos, aki ennek az ellenkezőjét
állítaná, sokkal rosszabb, mint a pestis.» (Dr. med. W. Bergmann : Selbstbefreiung
aus nervösen Leiden. Herder. 261. l.)
«Minden orvos, aki egy
férfiúnak azt tanácsolja, hogy a bűntanyát keresse fel, gyalázatos gonosztettet
(ein infames Verbrechen) követ el. A tudomány nem ismer egyetlen betegséget
sem, amelyet a tiszta élet okozna.» (Dr. Ziemssen orvos szavai. Id. Berger: Lebe
rein! Tyrolia. Innsbruck. 71. l.)
«Annyit biztosan
tudok, hogy sokakat láttam, akiket a kicsapongás a legnagyobb elerőtlenedésbe,
hülyeségbe s bénulásba döntött; annyit tudok, hogy legalább is húsz féle
betegséget bírok elsorolni, melyeket a kicsapongó életmód előidézhet; de még
egyetlenegy olyan betegséget nem láttam, amelyet a tiszta élet okozott volna.» (Mantegazza.
Id. Geradaus: Kompass für den deutschen Studenten. Herder. 1922.
157. l.)
Ugyanez a Mantegazza,
olasz fiziológus, így ír: «A tiszta élet áldásait minden ember, különösen a
fiatalság magán tapasztalhatja. Emlékezőtehetsége gyors és kitartó lesz,
gondolata élénk és termékeny, akarata erős, jelleme energiává acélosodik ...
Környezetünket egyetlen fénybontó üveg sem mutatja oly mennyei színekben, mint
a tisztaság prizmája, mely a szivárvány színeit rávetíti a világ minden dolgára
és árnynélküli boldogságot szerez». (Foerster: Jugendlehre, 1913. 625.
l.)
Eulenburg, a berlini egyetemen az
ideggyógyászat tanára, írja: «Kétlem, hogy bárki is – különbeni észszerű
életmód mellett – pusztán a nemi önmegtartóztatás következtében beteggé,
nevezetesen idegessé lett volna. Ezt a gyakran felmerülő állítást teljesen üres
és semmitmondó fecsegésnek tartom». (Foerster: Jugendlehre, 1913. 625.
l.)
Ugyanő a «Neuropathia
sexualis virorum» című könyvében így ír: «A laikus publikum körében nagyon
szívesen fogadott és sajnos, bizonyos orvosok által is nyíltan vagy
hallgatólagosan jóváhagyott hiedelem, mely szerint a nemi tartózkodás
okvetlenül ártana, elsősorban a fejlődő ifjúságra roppant mértékben károsan
hat; ez a hiedelem egyenesen belehajtja őket a törvénytelen nemi életbe. Ez
ellen tehát soha nem lehet elég hangosan és gyakran tiltakozni». (Id. Wegener:
Wir jungen Manner. Düsseldorf. 1906. 151. 1.)
Österlen a «Handbuch der
Hygiene» című munkájában ezt mondja: «A fiatalember éppúgy, mint a leány,
tanuljon önmegtartóztatást, míg ideje elérkezik. Ezt tennie nem eshetik
nehezére, ha fontolóra veszi azt az igazságot, hogy egész jövője, főleg
házasságának boldogsága, ifjúkori életétől függ. Fel kell tehát világosítani a
fiatalokat, hogy az időleges önmegtartóztatás gazdag jutalma a virágzó
egészség, nagy tetterő, férfias öntudat». (Id. Szuszai: A tiszta
életről. Budapest, 1906. 174. l.)
«A nemi megtartóztatás
lehetséges, – írja egy nőorvos, dr. Emanuele Meyer, – lehetséges az
egészség kára nélkül, ezt százezren is bebizonyították.» (E. Meyer: Vöm
Madchen zur Frau. Stuttgart. 1917. 121. 1.)
Dr. Stark, egészségügyi tanácsos:
«Én nem vagyok azon a nézeten, hogy a nemi megtartóztatás ideges
betegséget okozna. Én ilyen esetet nem ismerek».
Sőt dr. Komig nyíltan
kimondja: «A földön egy erény sem kap nagyobb jutalmat, mint a tisztaság s a
házassági hűség». (Id. Warnungszeichen am Lebenswege junger Manner, Neu-Ruppin.
12. 1.)
«Azok az orvosok, akik
fiatalembereknek azt ajánlják, hogy házasságon kívül keressenek kielégítést,
nem igazolható könnyelműséget követnek el. Ha egy fiatalember arról panaszkodik
előttünk, hogy főfájásban, szívdobogásban szenved, komoly vizsgálatnak van
helye, hogy meggyőződjenek, vájjon az illető iszik-e sok bort, sört, teát,
kávét, nem dohányzik-e sokat, nem folytat-e ülő életmódot, vagy nincs-e
valamely más oka rosszullétének, de ilyen lelkiismeretlen tanácsot nem szabad
neki adni.» (Ezt Hersen lausannei orvostanár mondja.)
Gruber Miksa, kiváló müncheni
orvostanár, elméletre, tapasztalatra és statisztikára támaszkodva írja:
«Bizonyítéknak még árnyéka sincs arra, hogy az önmegtartóztatás árt az
egészségnek; ellenben mindazok, akiknek erős szellemi s testi munkát kell
végezniük, éppen erőik legnagyobb fokú megfeszítésekor érzik, mennyire emeli az
önmegtartóztatás töltetesüket s munkaképességüket. Ezt tudták az ókor atlétái,
tudják korunk sportemberei, tudják a lángeszű kutatók és teremtő művészek»,
(Id. Szuszai: Kalauz a krisztusi életre. Kolozsvár. 1910. 82. l.)
«Az ifjak előtt nem
lehet eléggé hangoztatni, hogy a megtartóztatás még soha senkinek nem ártott,
de az érzéki gyönyör számtalannak.» (Sticker: Geschlechtsa lében und
Fortpflanzung vom Standpunkte d. Arztes. M.-Gladbach. 1916. 60. l.)
Dr. May: «Majdnem harmincéves
gyakorlatomban az erkölcstelenségnek végtelen sok áldozatát volt alkalmam
szomorúan látni, de az erkölcsös önmegtartóztatásnak egyetlenegy áldozatát sem
láttam». (Id. E. Hammelrath: Teutonenkraft und sexuelle Frage. Trier,
1917. 65. l.)
Paull, karlsruhei
iskolaorvos: «Az az ellenvetés, amelyet felületes emberek elég gyakran tesznek,
mely szerint a nemi-ösztön ki nem elégítése mindenféle beteges állapotot
okozna, teljesen alaptalan. Oly betegségeket, melyek egyedül a nemi ösztön
ki nem elégítéséből eredtek volna, még egyetlenegy orvos sem állapított meg. Egy
lelkiismeretes orvos sem állította valaha vagy állíthatta, hogy az egészséges
embernek egészsége fenntartásához szüksége van a nemi ösztön gyakorlására. Az a
nedvkiválasztás, mely a tiszta életű férfiaknál időnként beáll s melyet a
tudatlanok beteges tünetnek tartanak, az úgynevezett pollució, egyáltalában nem
beteges jelenség. Az egész természetes kiürülés. Tiszta élet miatt – ezt
nyomatékosan hangsúlyozom – még senki beteggé nem lett.» (Dr. med. H. Paull:
Halte deine Jugend rein! Stuttgart. 62-63, l.) «A vallásos erkölcs
követelményei tökéletesen megegyeznek a hygienia követelményeivel. Sőt, ki kell
mondanom, hogy a vallásos erkölcstan éppen a nemi élet terén kapja a
legfényesebb bizonyítékát az egészségtan megállapításával». (U. o. 70. l.)
«Nemcsak általában,
hanem a szexuális és a házas élet szűkebb problémáiban is, az egészségügyi és
az erkölcsi követelmények annyira párhuzamosak, annyira azonosak, hogy pl. a
nemi tisztaság, a házas hűség követelményei, a mesterséges gyermektelenség és elvetélés,
valamint egyke elítélése valláserkölcsi parancsolatok ugyan, azonban az orvos
fülében úgy hangzanak, mintha egészségügyi dogmák volnának az erkölcstan
ideológiájával kifejezve, – viszont az orvos komoly elvi megállapításai a
szexuális élet és a házas élet veszéllyel fenyegető hibáiról úgy hangzanak,
mintha erkölcsi propaganda szólamai volnának az orvostudomány ideológiájának
fogalmazásában.» (Dr. Hajós Lajos: Házasság és orvostudomány. Magyar
Kultúra. 1930. 257. l.)
Olvasd csak el, hogy a
Magyar Cserkészszövetség is mily komolysággal beszél erről a kérdésről: «Hogy
Forel, Krafft-Ebing, Rohleder, Seved, Ribbing, Mantegazza és a különböző orvosi
egyetemek után meri még valaki azt állítani, hogy az erkölcsös élet árt az
egészségnek, vagy azzal a fogható ténnyel szemben, amit a tisztességes életű,
férfiasán küzdő és magukon nemes győzelmet vett emberek számos példája jelent,
azt állítani, hogy a keresztény erkölcs szerint élni lehetetlen, ehhez valóban
nemcsak fejlett fokú szemérmetlenség kell, hanem az értelemnek bizonyos fokú
elhomályosodása is, amit persze a beteg erkölcsi élet rendszerint meg is hoz.» (Sík:
Magyar Cserkészvezetők Könyve. Budapest. 1922. 62. 1.)
És olvasd csak, mily
nemes komolysággal írja a Magyar Orvosok Nemzeti Egyesületének Orvosnői
Csoportja: «A keresztény orvosnők nevében, akiknek a hite és tudása együttesen
üzeni ezt neked, szeretném az életedbe kiáltani, hogy egész életedben minden
csábító és hízelgő suttogáson keresztül meghalljad: nem igaz, hogy a tiszta
életnek káros következményei vannak! Nincs egyetlenegy becsületes és jól
képzett orvos sem, aki akár egyetlenegy betegséget is tudna megnevezni, aminek
az okozója a tiszta élet volna. Ha vannak is ideges állapotok, amiknek okát
némelyek a nemi önmegtartóztatásban keresik, azok az ideges állapotok sohasem
lépnek fel tiszta gondolkodású s a tisztátalan képzeleteket fejükből kizavaró
egyénekben, csupán olyanokban, akik olvasmányaikkal, társaságukkal stb.-vel
felizgatták képzeletüket és idegeiket és aztán a cselekedettől csak azért
tartózkodtak, mert féltek az azonnali következményektől. Ellenben tömegeit
tudja felsorolni minden orvos a szerencsétleneknek, akik önmaguk vagy szüleik
bűne miatt népesítik be az őrültek házát, a vakok intézetét, a börtönöket». (Csaba
M. dr. és Csiáné dr.: «Amit egy nagy leánynak tudnia kell».
Budapest. 1931. 31. oldal.)
Íme egy csomó szemelvény a komoly orvosok nyilatkozataiból.
Ismétlem: nem papok mondták ezeket, hanem elsőrendű orvosok! És ezek mellé
állítsd viszont oda azt a tengernyi nyomort, züllést és betegséget, amely
együtt jár a tisztátalan élettel; azt a tényt, hogy egyetlenegy éjszakának
átkáért ezren és ezren évekig tartó nyomorúsággal bűnhődnek vagy
testileg-lelkileg teljesen tönkre is mennek, – és aztán mondd ezt el
barátaidnak, akik a megtartóztatás lehetetlenségéről és káros voltáról
fecsegnek előtted. Mutasd meg nekik azt a tömérdek kórházat s őrültekházát,
ahol az erkölcstelen élet szánandó áldozatai ezrével vergődnek; és viszont kérd
meg őket, hogy mutassanak neked – ha tudnak – egyetlenegy kórházat, ahol
olyanokat kezelnek, akik a tiszta élettől lettek beteggé. Csak egyetlenegyet
is mutassanak!
S amit az egyeseknél látunk, ugyanazt mutatja a népek sorsa
is. A történelem tud nagy népekről, amelyek az erkölcstelen élet miatt
tönkrementek, de nem tud egyről sem, melyet a tiszta élet pusztított volna el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.