Isten és a természet.
De hiszen nem is lehet ez másképp! Láttad, hogy a házasság
előtt tökéletes önmegtartóztatást követelnek a Teremtő szent törvényei. De
bátran állítom: ha Isten csak törvényeket hozott volna, egyúttal azonban nem
gondoskodott volna arról is, hogy senkinek egészsége kárát ne vallja, mikor az
ő szavát lelkiismeretesen akarja teljesíteni, hát ha ez így volna, akkor Isten
önmagával jönne ellenkezésbe, ami – lehetetlen! Rendkívül érdekes figyelést
tettek a nyelvészek, mikor kimutatták, hogy az ős teuton nyelvben az «egészséges»
és «szent» szónak ugyanaz a töve van; vagyis amit Isten akarata
szerint teszek, az nem lehet testi életemre sem káros. (A mai németben is:
heilen, heilsam és heilig.) És ha éppen a tiszta élet lenne ártalmas, hát miért
bünteti a természet olyan rettenetes betegségekkel éppen az erkölcstelen
életmódot? A természet önmagának soha nem mond ellen! Nem véletlen dolog az
sem, hanem a természet nyílt szava, hogy az állatok között nyoma sincs a
nemi-betegségeknek, mert azok semmi nemi rendetlenségre nem képesek, – csak az
emberi szabad akaratnak van meg ez a szomorú kiváltsága.
Mi emberek mindenben igyekszünk finomabbak lenni az
állatoknál: mi nem falunk, hanem étkezünk; nem vihogunk, hanem mosolygunk; nem
pofánk van, hanem arcunk; – csak ezen az egy ponton, a nemi élet terén
alacsonyodhatunk még mélyebbre az állatoknál is!
A teremtett lények között Isten egyiknek sem adott oly
nagyszerű segédeszközt, mint amilyen az emberi kéz. Ha kezünk nem oly
csodálatosan tökéletes szerszám volna, mint amilyen, aligha tudnék az állatokat
messze túlszárnyalni. Kezünkkel készítjük el az ételt, faragjuk a szobrokat,
öltözünk ruhába, keverjük az orvosságot, írjuk a könyveket, kormányozzuk a
gőzhajót, vezetjük a gyorsvonatot – mind olyan dolgok, amikre az állat nem
képes. A kéz az Isten nagy bizalmáról beszél irányunkban! Hogyan kellene hát
azt arra használnia minden embernek, hogy az állatok fölé emelkedjék! S nem
arra, hogy bűnös cselekedettel s önfertőzéssel mélyen az állat színvonala alá
rántsa le magát!
És nem látni-e napnál világosabban Isten büntetését abban,
hogy éppen az a teremtő erő, melynek – az Isten akarata szerint használva – új
élet forrásává kellene lennie, a bűnös visszaélés miatt rengeteg emberéletnek
éppen kioltójává válik! Tiltakozhatnék-e maga a természet érthetőbben a
házasságon kívüli nemi érintkezés ellen, mint azzal, hogy oly szörnyű
betegségekkel sújtja az erkölcstelen életet?! A természet védi magát, védi
szent törvényeit úgy, ahogy tudja: pusztító bacilusok millióinak hadseregével támadja
meg a törvényszegőket. És nem véletlen, hanem nagyon is a természet nyílt
szava, hogy ezen betegségek ellen teljes biztonságot csak a teljesen
önmegtartóztató élet vagy az egynejű tiszta házasság nyújt.
Ki nem tud tiszta maradni?
Azt az egyet elismerem, hogy aki csak a külső
erkölcstelen tettektől akarná magát távoltartani, gondolatban azonban
átadja magát az erkölcstelen vágyaknak, az előbb-utóbb a tettre is vetemedik. Mert
e téren félúton nincs megállás! Lélek és test egymásra hatnak s a lelki
fertőzöttség elgyengíti a testet.
Itt engedékenynek lenni nem lehet; itt alkudozni nem lehet.
Itt nem lehet magunkat azzal megnyugtatni: «Csak addig megyek gondolatban, amíg
nem lesz bűn, tovább egy tapodtat sem». Hiába! Aki gondolataiban készakarva
tisztás talán, annyi, mintha tettel is elkövette volna a bűnt. Mint Juvenalis
írja szatíráiban (13, 209.): «Nam scelus intra se tacitum qui cogitat
ullum, facti crimen habet».
Ezért fontos már gondolatainknak tisztántartása is.
Már a bűnös gondolat is forrongásba hozhatja egész szervezetünket; mert az
agyvelő izgalma önkéntelenül is átterjed a gerincvelőre és innen az ösztön
szerveire. A felizgatott ösztön pedig a bűnös tett után kiáltoz. Hogy a
pusztító tüzet nem tudod megfékezni, azt elhiszem; de nem te gyújtottad-e fel
az első lobogó lángot?
Olvasd csak, mint vélekedik erről a budapesti
Pázmány-egyetemnek egyik híres orvostanára, dr. Liebermann:
«Avatatlan ember
gyakran azt hiszi, hogy a felébredt nemi-ösztön kielégítése szükséges az
egészség fenntartás sara. Igaz-e ez?
A tartózkodásnak
komolyan számba-vehető káros következményei nincsenek, holott a nem-tartózkodás
már a velejáró idegrendszer-megrázkódtatások következtében is olyan
változásokhoz vezethet, melyek, kivált az agy- és gerincvelő, általában az
idegrendszer és a szellemi funkciók rendellenességeiben nyilvánulhatnak.
Ne mondja senki
ellenvetésképpen azt, hogy elég embert ismer, ki kicsapongó élete dacára ép és
erőteljes! Ilyen példák semmit sem bizonyítanak. Akadhat egy-egy ember, aki
kivételesen erős szervezetű és ideig-óráig látszólag büntetlenül gázol
egészségében. De gondoljuk meg, hogy önmagáról előre senki sem tudhatja, hogy
mit bír el. Jogosan kérdezhetjük, hogy a látszólag épnek maradt ember nem
maradt volna-e még épebb, ha másként rendezte volna életét. Különben a
látszólagos vagy állított épségre nem sokat lehet adni, azért, mert az emberek
általában nem hajlandók testi vagy szellemi fogyatkozásaikat világgá kürtölni,
de igenis hajlandók azokat elfedni, eltitkolni, sőt gyakran hiúságból és
fennhéjázásból jobbaknak feltüntetni, mint amilyenek azok valóban.
Az, aki józanul él,
akinek kötelességei vannak, melyeket lelkiismeretesen teljesít, aki komolyan
dolgozik és a könnyelmű társaságot kerüli, a sikamlós olvasmányokat, ízléstelen
színdarabokat stb., mint olyanokat, amelyek az emberi szenvedélyek felkorbácsolásával
gyalázatos vásárt űznek, megveti; az, aki az egészséges mozgást,
testgyakorlatot el nem hanyagolja: az vajmi keveset fog szenvedni az ösztön
ingerétől és azt csekély akaraterő-megfeszítéssel igen könnyen le fogja
győzni». (Liebermann Leó: Az egyetemek és főiskolák polgáraihoz. Budapest,
1912. 9-11. l.)
Tudtad, hogy alvó vadállat szunyókál benned, miért
ébresztetted hát fel!?
Tudtad, hogy taplótermészeted van, miért játszottál hát
tűzzel?!
Tudtad, hogy a puskaporos torony körül nem szabad
tűzijátékot rendezni!
Aki gondolatban, társalgásban, olvasmányaiban, erkölcstelen
színdarabok és mozi-darabok nézésével vetkezik a tisztaság ellen, s eltűri,
hogy rendetlen gondolatai kényuraivá hízzanak, arról elhiszem, hogy nem tud
tetteiben sem ön- megtartóztatóan élni. De hogy a gondolataiban és egész
életfelfogásában tiszta ifjúnak lehetetlen volna, sőt hogy egészségére csak
bármiképp is káros volna a tiszta élet, azt tagadom, – az nem igaz, ezerszer
nem! ...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.