Szabadság imponál az ifjúnak! Jól van, illik is hozzá. De
van-e szabadabb ember annál, mint aki fölényes hatalommal tud rendet teremteni
saját lelke szentélyében és tisztán őrzi lelkét az alantas indulatoktól! És
van-e szánandóbb rabszolga a világon, mint akit a test vak ösztönei, a
tisztátalanság bűne vertek gályarabságnál nehezebb bilincsekbe! Hiszen nem az a
szabad ember, aki azt teszi, amit akar; hanem aki tudja akarni azt, amit tennie
kell; aki tud parancsolni magának s aztán tud parancsának engedelmeskedni.
Erkölcstelenül élni – ez a szabadság? Tudod, akkor melyik a
legszabadabb nép? Egy disznócsorda a pocsolya közepén. Az ilyen szabadságot
méltán ítélik el Logau kemény szavai:
Wenn
dieses Freiheit ist: frei tuűn nach aller Lust,
So
sind ein freies Volk die Sau' in Ihren Wust.
Hány fiú szavalja, hogy «esküszünk,
esküszünk, rabok tovább nem leszünk», de az igazi szabadságot csak a
tiszta életű ifjú tudja értékelni és átérteni, mert az igazi szabadság a
lélek szabadságában áll.
Jaj, édes jó fiam! Ha te így tudnád
mindig megőrizni a te tiszta lelkedet! Ha te mindig győzelmes harcosa
maradnál ennek a lelki szabadságharcnak!
Őrizd meg ezt a könyvemet későbbi éveidre is. Ha egyetemre
kerülsz, vagy mint fiatalember állásba jutsz, oda is vidd magaddal s ha a
kísértések megkörnyékeznek, olvasgass belőle. Sok ifjú merített már e sorokból
erőt, bátorságot, kitartást a tiszta élethez.
És hátha még te is beállanál mások között is e gyönyörű
eszmények terjesztőjéül! Nézd, fiam, hányan vergődnek, süllyednek, fuldokolnak
ebben a szörnyű bűnben. Talán társaid közül is ismersz ilyeneket. Ó, légy mentő
angyaluk! Add e könyvet minél több nagy fiúnak a kezébe. Ki tudja,
hányat mentesz meg általa a zülléstől! Mikor majd tapasztalni fogod életed
folyamán, hogy a bűnnek, a piszoknak, a szemérmetlenségnek mily rengeteg
terjesztője, csatlósa, munkatársa van; mikor majd látod, hogy mennyien rontják
a lelkeket s terjesztik az erkölcstelenséget, lángoljon föl benned a szent dac
és makacs elhatározás: «Ha mások tudnak lelkeket rontani, én megpróbálok javítani!
Ha tudnak lelkeket veszíteni, én megpróbálok menteni!» Néha az ifjak
e tekintetben többet tehetnek, mint bárki más. Minthogy még te is ifjú vagy,
előtted könnyebben nyílik fel más ifjú benseje. Mihelyt először kezd neked
erkölcstelenségről beszélni, vagy csak céloz is rá, és te végtelenül komoly
hangon, szent megilletődöttséggel, de határozottsággal is, figyelmezteted őt:
lehet, hogy az első elbukástól mentetted meg társadat. És nyílhat-e fönségesebb
öröm szívedben annál, mint ha aznap este hálásan köszönheted meg imádban:
«Köszönöm, Uram, hogy egy lelket menthettem meg ma számodra!» Beszélj hát hozzájuk
meleg szavaiddal, de főleg beszélj tiszta életed példájával. Lüktessen végig
lelkeden valami névtelen nagy öröm, hogy példáddal, szavaddal, vagy «A tiszta
férfiúság» oda-kölcsönzésével értékes tagokat menthetsz meg a hazának és
halhatatlan lelkeket a jellemes életnek. Mondd el nekik:
«Az Isten küld,
testvéreim, tinéktek,
Hogy sugarai eleven
tüzet,
Amik arcáról a
szívembe égtek,
Sugározzam csendesen
szerteszét.
A testvéreknek, kik az
éjben járnak,
Az Isten küldött
szentjánosbogárnak.»
(Sík S.)
Akarat, – erő, – győzelem.
Az ártatlan gyermek tekintetének ez a lelki fölényesség és
lelki szabadság adja azt a megigéző hatást, hogy a világ legnagyobb festői,
mikor angyalokat – tehát valami túlvilági szépségeket akarnak festeni –
gyermekarcokat festettek le. Ez a mosolygós tekintet üdítő friss harmat az
emberiség feslő bimbóján. Igen, a tiszta lelkű, a tiszta életű ifjak arcán
mennyei szépség verődik ki, hiszen a pogány Plató is így ír már: «Mi kell
ahhoz, hogy Istent meg- lássuk? Tisztaság és halál». Nem mosolyog így a
felhőtlen hajnali égbolt; nem ragyognak így az éjszaka tüzes csillagai; nem
tündöklik így a gyöngyöző harmatcsepp; nem tiszta ennyire a kristályos
hegyipatak – tényleg, talán az angyalok tekintete volna ilyen, ha testet
öltenének. Tavaszi virágpompába borult angyali lélek néz azon a szemen
keresztül; egy portól be nem szennyezett tiszta lélek derűje ragyog át azon a
szempáron hamvas érintetlenségében. És ha szép a természetes, öntudatlan
ártatlanság és lelki tisztaság visszatükröződése egy kis gyermek arcán, sokkal inkább
megkapó egy ifjúén, akinek az erényt már férfiasán vívott kemény küzdelmek árán
kellett megváltania. Ismeretes Goethe komoly szava: «Grosze
Gedanken und ein reines Herz, das ist's, was wir uns von Gott erbitten sollten»
(Wilhelm Meisters Wanderjahre 1. Buch, 10. Kap.). Istentől csak nagy
gondolatokat kérjünk és tiszta szívet. A tiszta élet teremt harmóniát az ember
alsóbb és nemesebb része között. A tiszta lélek az ember legnemesebb kincse, a
hősies élet alapja, égi szikra, az istenhasonlóság legszebb megnyilatkozása.
Alig van
szentebb dolog ezen a világon, mint a bűntől mentes ifjú szív.
«Maradj
ébren!»
Az is lehet, fiam, hogy te már
messzi tévelygésből jössz s bűnökben töltött évek rémképe ijesztget. Mindegy!
Ha egyszer ismét rátaláltál az Úrra, édes fiam, maradj is mindig nála! Ha
fölébredtél szörnyű álmodból, maradj is ébren! Olvassad csak, mily mérhetetlen
öröm sugárzik ebből a levélből, amelyet egy fiatal katona olvasóm írt hozzám,
mikor évek bukdácsolása után visszatalált az Úr Jézushoz:
«...
egyre mélyebben és mélyebben süllyedtem lefelé. Kórházba kerültem először, ez
nem volt elég; kórházba kerültem másodszor, ez sem volt még elég; harmadszor
kórházba kerültem... Ekkor mondtam: Vége! Ez legyen az utolsó!
Ahogy
kijöttem a kórházból, első utam a gyóntatószék volt. Ez volt a feltámadásom.
Istenem! Milyen gyónás volt az! Egy világ összes boldogsága, ezer év mámoros
éjszakája nem nyújtana annyi boldogságot, mint amit a szentáldozás után
éreztem. Nehéz munkát végeztem; háromszor mentem vissza a gyóntatószék
zsámolyához, de, mert akartam, sikerülnie kellett. Katona voltam és az
vagyok, kemény szívű, és mégis az oltár előtt elkezdtem sírni. Sírtam, mint egy
kis gyermek. Amíg a kórházban meg nem törtem, a bűnben kerestem a boldogságot;
és ha találtam is egy-egy pillanatot, amelyben boldognak látszottam, utána
százszorta elhagyatottabbnak éreztem magamat. Hiányzott valami, és ezt ott
kerestem, ahol sohasem találtam volna meg.
Most
maradandó boldogságot kaptam. E boldogságom nagyságát szeretném minden
tévelyedett fiatal testvéremmel éreztetni, lelkébe önteni, hogy lássa, mily
boldogságot cserélt fel pillanatnyi, hitvány örömökért. Test- vérem! A
boldogság leírhatatlan, amit érzek! Egy szentáldozás előtt napokkal türelmetlen
vagyok az idővel szemben, ilyenkor csak egy gondolatom van: a legméltóságosabb
Oltáriszentség. És utána keblem szét akar repedni és leborulva szeretném
mondani: Jó nekem, Uram, itt lenni ... Lelkem szeretném beléd önteni,
szerencsétlen testvérem. Adott-e már a világ neked ilyen örömöket? Hiába is
mondanád, hogy adott. Én is megjártam azt a kálváriát, azt a bűnt, azt a
fertőt, amit ti (Istenem! bárcsak ne mondhatnám ezt magamról!), de a mámoros
pillanat után meredt szemmel néztem a jövőbe és kerestem, hol van ennél hosszabb,
tartósabb boldogság ... Most már csak mint rossz álom tűnik fel a régi,
szomorú múlt; ilyenkor a mosolygó, vidám vonások eltűnnek és szomorúvá válik
arcom; de ez a fájdalom sem olyan, mint a többi fájdalom: jól esik, örülök,
hogy fáj az, hogy régen oly sokat vetkeztem. Úgy vagyok, mint mikor rossz
álomból ébred az ember s azt mondja: Istenem! de jó, hogy felébredtem ... Kedves
Testvérem! Maradj ébren!»
Maradj hát ébren és légy boldog,
vidám, jókedvű! Az igazi, tiszta öröm szintén kitűnő eszköz az erkölcstelenség
ellen vívott harcunkban. Ahová nem süt a napsugár, ott penész éktelenkedik, ott
dohos levegő fojtogat, ott százlábú pincebogarak undorító serege nyüzsög. És a
bűn penésze, a romlás dohos levegője, az erkölcstelenség pincebogarai is
könnyebben lepik meg a mogorva, örömtelen lelket. Hát minél tisztább a lelked,
annál ezüstösebb kacagással csilingeljen ajkadról a jókedv! Hiszen ki lehetne
jobbkedvű, mint egy tisztalelkű, ideális gondolkozása, Istenét szerető ifjú!
Cáfoljátok meg, fiúk, azt a balhiedelmet, hogy a bűn örömet ad és hogy ha egy
fiú élvezetet akar, bűnhöz kell nyúlnia. Ó, édes fiam, csak próbáld meg,
tapasztald ki, hogy ezernyi bőn minden ígért élvezete és ravasz csalogatása
mily hitvány semmiség amellett a szelíd megnyugvás és békés öröm mellett, mely
elömlik a tisztaéletű fiú lelkén. Azén a fiúén, aki nyugodt lélekkel mer
szemébe nézni Üdvözítő Krisztus Urunknak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.