Vannak talán barátaid közt, akik azzal is fognak csábítani
a bűnre, hogy ma már nem kell félni semmiféle betegségtől, hiszen árulnak
biztos óvszereket a fertőzés ellen, vagy ha mégis megkapnád a bajt, hát hány
orvos hirdeti magáról, hogy «biztos sikerrel» gyógyít titkos betegségeket!...
Hiszem ugyan, fiam, hogy téged elsősorban nem a betegségtől
való félelem, hanem becsületes erkölcsi meggyőződésed fog visszatartani
ezektől a bűnöktől; de azért jó, ha tudod, hogy komoly orvosok állítása szerint
eddig egyetlen óvószer sem véd meg biztosan a fertőzéstől és barátaidnak
ez a nagy arányú önhitegetése nem több puszta aggodalomcsitításnál, mint mikor
a sötét szobában félő gyermek hangos fütyülésbe kezd, hogy önmagát bátorítsa.
Fertőzéstől biztosan óvó szereket csak az újságok reklámjai ismernek, – a
tudomány nem! Hosszú, türelmes kezeléssel, higannyal, jódkálival, salvarsannal
lehet javítani az ilyen betegek állapotán is; de azok a «biztos sikerek»,
amelyekkel téged barátaid a bűnre bátorítanak, ritkán jelentenek teljes gyógyulást,
s akárhányszor csak a betegség tüneteit szüntetik meg; maga a betegség
azonban tovább lappang a szervezetben. Pedig ér-e valamit, ha a lázat elfojtom
ugyan, de a lázbacilusok tovább élnek bennem s bármikor újra ágyba dönthetnek?
Olvasd csak, mit ír erről egy orvos: «Nem lehet tagadni,
hogy a gyógyulás sok esetben csak látszólagos. A leggondosabb orvosi kezelés
után is hónapok, gyakran évek multán megint kellemetlen betegségek mutatkoznak
annak jeléül, hogy a szifilisz mérge, bár nem jelentkezett, mégis a testben
lappangott, «latens» volt, mint az orvosi tudomány nevezi. Ha azonnal közbelép
az orvos, egy időre megint meg lehet szüntetni a jelenségeket, a szifiliszt
megint «latens»-sé lehet tenni, gyakran azonban megint csak annyi eredménnyel,
mint első ízben ». (Dr. med. H. Paull: Halte deine Jugend rein.
Stuttgart. 29. l.)
És ha sikerül is kigyógyulni, részben a betegség, részben
maga a mérgekkel történő gyógyítási kúra is alaposan aláássa a szervezet
ellenálló képességét, úgyhogy aki kigyógyult is a szifiliszből, más betegségek
iránt fogékonyabb marad. Erre a híres müncheni orvos, Gruber megállapítása
nyomán jöttek rá, aki azt a feltűnő tényt tapasztalta, hogy a nagy városok- bán
a férfiak huszonhatodik és hatvanadik évük közt jóval nagyobb percentben halnak
meg, mint vidéken. Eleinte nem tudták okát adni ennek a csodálatos dolognak,
hiszen a nagy városokban nem fedeztek fel semmi különös járványt, amely csak
ott pusztítana. Egyszerre aztán minden világossá vált: azoknak a városi
férfiaknak nagy része, akik éppen virágzó férfikorukban haltak meg, fiatal
korában szifilitikus volt. Kigyógyult ugyan, de régi életerejét vissza nem
kapta többé!
Egy tekintélyes fiatalember harmincéves korában szép állást
kapott és meg akart nősülni. Már éppen esküvője előtt állott, mikor egyszerre
elemi erővel tört ki rajta valami szörnyű betegség. Maga sem tudta az okát, de
az orvos is valósággal tanácstalanul állott a betegséggel szemben, hogy az az
erős, látszólag makkegészséges fiatalember testileg s lelkilég hirtelen
teljesen összeroppant. Végre is az orvos azt mondta neki, hogy a jelek szerint
valami erkölcstelen tettel szerzett betegségre kell következtetnie. Erre a
szegény ember könnyekben tört ki és zokogva ismerte be, hogy tizenhat évvel
ezelőtt, egyetlen egyszer életében, bukott el ebben a bűnben, soha
azóta és az orvos megállapította, hogy ez a rettenetes bacilus ebben az
egyetlen esetben került a szervezetbe, ott befészkelte magát és most, tizenhat
év után, kezdett pusztító munkájába. A szerencsétlen ember elhagyta
állását, felbontotta az eljegyzést és kivándorolt hazájából.
Én is mondom mindenkinek, hogy ha nyomát érzi magán a betegségnek, azonnal menjen lelkiismeretes orvoshoz. Hiszen nemcsak erkölcstelen tettel bűnösök, hanem ragályos fertőzés által ártatlanok is beleeshetnek a bajba; a restelkedés, a baj eltitkolása az orvos előtt csak súlyosabbá tehetné a betegséget. És az is igaz, hogy a kellő időben kezdett orvosi kezelés megakadályozhatja a kór végzetes kifejlődését. De a tudomány megállapítása szerint csak egyetlen egy biztos óvószer van a betegség ellen. Csak egyetlenegy! Megmondjam? A tökéletes nemi megtartóztatás, a tiszta élet, – ez az egyetlen biztos óvószer.
Amint egy németországi iskolaorvos oly világosan írja: «Den
Geschlechtskrankheiten kann der junge Mann mit Sicherheit nur durch die absolute,
restlose Keuschheit entgehen». (Dr. med. H. Paull: Halte deine
Jugend rein! Stuttgart. 62. l.)
Utcaseprést kérünk.
Aztán, fiam, te is tehetnél valamit az erkölcsmétely
terjedése ellen. Tudod-e, mi az a bojkott? Azt hiszitek, nem lenne legalább
valami eredménye – főleg kisebb városokban, ahol kevesebb a könyvkereskedés, –
ha a jellemesebbek, a becsületesek összefognának és kiadnák egymás közt a
jelszót, hogy «utcatisztítást kérünk!» Szeméttel, gyümölcshéjjal,
szivarvéggel, bacilussal már csak törődünk valamit. Hanem olyan utcatisztítást
kérünk, mikor az a hosszúnyelű seprű amúgy magyarosan végigcirógatná a
trafikok, könyvesboltok, papírkereskedők kirakatait s megérdemelt helyükre – a
napi szemét közé – gyűjtene azt a temérdek malackodást, ami «művészet» jelige
alatt fertőzi meg a járókelőket. Ha valahol kitör a pestis, tudod, mivel
védekeznek? Azonnal erősen irtani kezdik a patkányokat, mert azok terjesztik a
bajt. Így kellene kiirtani az erkölcsi pestis patkányait is!
Az állati ösztönökre számító
lelkiismeretlen pénzszerzést, a kirakatoknak szerelmeskedő históriákkal,
bakfistörténetekkel, párizsi «szalontermékekkel» való megtömését továbbra is
szó nélkül nézni igazán gyámoltalan élhetetlenségnek letagadhatatlan jele. Hiszen
még az elismert, világhírű festők művei, a klasszikus kor termékei is merő
bűnalkalmakká válhatnak oly helyre állítva és úgy sokszorosítva, ahová azokat
szerzőik sem szánták. Miért nem nyúlnánk hát az önvédelemnek jogos eszközéhez,
a bojkotthoz olyan utcai kalózok ellen, akiknek üzletablakából a legalábbvaló
inzultusok érik az arra haladó tisztességes embereket?
Kár, hogy az erény mindig bátortalanabb a bűn vakmerő
tolakodásával szemben. Utóvégre is jogunk van az utcához! A törvény – más
értelemben ugyan – elismeri jogunkat az utcához s véd, hogy ott minket senki
meg ne támadjon. De jogom van ott mindenkitől tisztességes viselkedést is
követelni! S ha csak megközelítőleg is úgy viselkednék valaki az utcán, mint
ahogy az a kirakatokba tett könyvekben és képeken látható, rögtön ott teremne a
szemfüles rendőr. De miért kell akkor eltűrnie annyi ifjúnak, fiatal leánynak,
tisztességes nőnek, normális erkölcsi érzékű embernek, hogy egyes
pénztárcavámpírok lelkiismeretlen üzleti visszaélései miatt szemlesütve, félénk
óvatossággal kelljen elmenniük bizonyos kirakatok előtt, hogy arcukba ne
szökjék a vér az erkölcs törvényeinek lábbaltiprása miatt, amit üzleti nyelven
«művészi levelezőlapok»-nak hívnak! Rendőrséget ide és utcaseprőt! És az
egészséges erkölcsű társadalom bojkottját! Amelyik trafikban szemtelen
levelezőlapot látsz, mondd meg, hogy ide többé nem jössz vásárolni. Amelyik
könyvkereskedőnél erkölcstelen könyvet találsz, mondd meg neki, hogy többé be
nem teszed a lábadat üzletébe. Fiam, ne menj vásárolni olyan boltba, ahol
lelki mérget és erkölcsi piszkot is árulnak! Hiszen ha a legnagyobb
fölháborodás tüzébe mártanám tollamat, akkor sem lehetne csak megközelítőleg is
leírni azt a tengernyi erkölcsi nyomort, amibe ilyen könyvek és képek rántották
már az ifjúságot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.