A természet lángpallósa.
A természet rettenetes lángpallóssal tud bosszút állani. A
germán erő legerősebb forrása gyanánt már Tacitus az «inexhausta pubertas»-t,
az el nem tékozolt ifjúságot jelölte meg. Az egész jövendő nemzedéknek üdve
és boldogsága attól függ, hogy a férfi és a nő viszonyát szentebb tisztelettel
fogjuk-e tekinteni ezentúl, vagy pedig tovább haladunk azon az ijesztő lejtőn,
melyre az irodalomnak és közvéleménynek nem magyar fajú és nem-keresztény
hangadói vitték a magyar népet, főleg a magyar intelligens osztályokat.
Hát, fiam, nem látod-e, hogy ma a szerencsétlenül
megpróbált magyar hazának mindenegyes fiára, minden fiának teljes erkölcsi és
fizikai erejére ezerszeresen szüksége van?! Nelson angol admirális a
trafalgari ütközet előtt ezt a híressé vált napiparancsot adta le a flottának
zászlójelekkel: «England expects every man to do his duty». (Anglia
elvárja minden fiától, hogy megtegye kötelességét.) Hát a szegény magyar haza
is elvárhatja minden fiától, hogy fiatal lelkét tisztasága bán, fiatal
életerőit el nem tékozolt tettrekészségben őrizze meg. Róma fennállásának
biztosítékát, a szent tüzet, Vesta-szüzek őrizetére bízta; a mi szegény hazánk
pedig a te tiszta lelked lobogásától várja újabb ezer évét!
Minden ifjúnak dúsan gyümölcsöző fává kellene serdülnie; de
«lesz-e gyümölcs a fán, melynek nincs virága; avagy virág vagy te, hazám
ifjúsága?!»... A csatából megrokkant testtel hazajönni Isten előtt is
áldozat, s hazánk előtt erény; de az erkölcstelen élet lelki vagy testi
rokkantjává válni: Isten és hazánk ellen kiáltó gyalázatos bűn!
«A hazáját szerető és belátással bíró ifjúnak – írja dr. Nékám
Lajos budapesti egyetemi orvostanár – így kell gondolkodnia: Minden erőmet
fölhasználom, hogy testileg és szellemileg értékes tagjává válhassak a
társadalomnak. Hogy ez megtörténhessék és idő-előtt el ne korcsosuljak, fejlődésem
korszaka alatt teljes önmegtartóztatást fogok űzni és testemet edzeni,
akaraterőmet nevelni, ismereteimet gyarapítani fogom. Azután oly pozícióra
törekszem, amelyen biztosíthatom egy család jövőjét s ha ezt is elértem, megnősülök
abban a reményben, hogy hazámnak derék és hasznos polgárokat tudok nevelhetni,
magam pedig családommal egészséges és boldog életet fogok élhetni.» (Temming:
Sexuális élet és a férfivilág. Budapest, 11. l.)
Tudod-e, fiam, mit jelent az a mondás, hogy «a diák olyan
senki, akiből mindenki lehet!» Azt, hogy fiúk, ti vagytok a haza jövője; ti,
akik e könyvet olvassátok; ti, akik ma még «csak» diákok vagytok, de holnap már
a nemzetnek lesztek vezetői; ti minden tettetekkel jót vagy rosszat,
boldogságot vagy boldogtalanságot vettek és arattok. Te vagy most zsendülő
csirája a jövő magyarságának és te leszel hőse vagy sírásója az új magyar
jövendőnek!
Minden magyar ifjú becsületét tegye rá, hogy föltétlenül
tiszta és önmegtartóztató ifjú élete után olyan jellemes és egészséges férfiúvá
fog fejlődni, akiből egészséges utódokat életbehívó családapa válik. Annak a
jövőnek, mely előtt hazánk áll, legsürgősebben jellemes és egészséges
családapákra van szüksége. Ma még talán nem tudod belátni, de hidd el nekem,
fiam, hogy egy nemzetnek minden vasúti hálózatánál, fatelepénél,
gyémántbányájánál, óriási iparánál sokkal többet érő kincse a tisztalelkű,
erős, lelkesedni s dolgozni képes, meg nem fertőzött ifjúsága. Magyarország
területi sértet- lenségének elvesztése sem oly baj, mint amilyen lenne, ha a
magyar ifjúság elvesztené – lelki sértetlenségét! A nemzetek óriási
világversenyében csak azok a népek fognak érvényesülni tudni, amelyeknek egész
férfiai vannak; férfiak, energiával és tettrekészséggel, jellemmel és
kitartással. Erre pedig nem a bűnökben átélt fiatalság készít elő összeroncsolt
szívekből, derékbatört reményekből hogyan is fakadjon eleven élet? És az
elkocsonyásodott vérű, elpuhult, élvezet-hajhászó degenerált ifjúságból hogyan
is épülhetne ki a magyar nemzeti életnek kemény sziklabástyája, amely diadalmas
daccal állja ki a világtörténelem évszázadainak gránitot is kikezdő hullámait,
ostromló viharát!
Lelked boldogságáért.
Szomorú tapasztalatokból jött rá az emberiség, hogy a
Teremtő tervei mégis csak a legjobbak. «Mi haszna van Istennek, – írja a
Szentírás – ha igaz vagy, mit nyer azzal, ha utad tökéletes?» (Jób 22,5.)
Bizony semmit. Hogy te, fiam, megtartod-e Isten VI. parancsát, vagy nem, abból
Istennek sem haszna, sem kára nem lesz. Az ő örök szándékai úgyis
megvalósulnak. Nélküled is. Ellened is. Viszont azonban reád-nézve
sorsdöntően fontos, hogy az ő törvényei szerint élsz-e, mert eszerint vesz
irányt földi életed lövője és életed utáni sorsod is! Lelked sorsa, jövendő
életed harmonikus kialakulása attól függ, hogy fölveszed-e a küzdelmet az
erkölcstelenség hétfejű sárkányával szemben. Hiszen a bűnökben töltött fiatal
évektől ki vár- hatna komoly férfikort? «Qui non assuescit virtuti, dum
iuvenescit, a vitiis nescit desciscere, quando senescit».
Jól ismerlek, fiam. Neked eszményed a férfias jellem, a
lovagi ideál, a «teljes» ember. De éppen ezért kérlek, fontold meg, hogy a
tökéletes férfiúi jellemhez nagyfokú akaraterő is hozzátartozik; olyan
világgyúró akaraterő, mely természetünk jobbik felét, a mi szellemi
törekvéseinket alsóbb ösztöneink követeléseivel szemben mindig uralomhoz képes
juttatni. Te tudod, hogy nemi ösztöneid hamar jelentkeznek ugyan, már jóval a
házasság előtt, de nem azért, hogy kielégítsd azokat. Ezt követelniük
nincs is joguk.
Ha el akarod valaha érni azt a férfi-jellemet, amely ma
benned még csak eszménykép, jegyezd meg magadnak, hogy azt ugyancsak nehéz
munkával kell kiérdemelned. Azért a legszebb jelzőért, hogy «ez aztán jellemes
ifjú», meg is kell dolgoznod. A jellem nem valami névnapi ajándék, amelyet
készen letesznek az asztalodra, hanem tudatos munkával megszerzett kincs.
Ha magas hegyre kapaszkodói, ugyancsak beleizzadsz, még a
csúcsát eléred! Minél magasabb a cél, melyre törekszünk, annál verítékesebb
munkába kerül annak elérése. Magasztosabb célt pedig fiú maga elé nem tűzhet,
mint jellemének szeplőtelen kialakítását.
Ezért az eszményért vedd fel tehát a küzdelmet –
életre-halálra.
Életre-halálra!
Életre-halálra megy ez a küzdelem. A komoly kérdés, mely
minden ifjúra rámered, ez: Engeded-e, hogy lelked nemes paripáját tested – a
kegyetlen lovas– halálra ficánkoltassa, fárassza, kimerítse; vagy pedig lelked
marad a lovas, aki zabolátlan paripáját – a testet – rövid száron tudja
megfékezni? Engeded-e, hogy a nemi-ösztön mint kormányátvesztett hajót sodorjon
a biztos pusztulásba, vagy pedig izmos kézzel s önuralommal megragadod a
kormányt, s biztosan vezeted hajódat a szirének csábító éneke között? Vagy
sikerül lelkedet sértetlenül s érintetlenül átkormányozni az ifjúság heves
kísértéseinek ezernyi sziklazátonyai között, és akkor a veszélyeken túl egy
komoly férfiúi életnek fenséges hivatása vár reád; vagy erkölcseidben
hajótörést szenvedsz a fiatalság viharos tengerén, és akkor ennek az eltékozolt
ifjúi életnek ijesztő átkát vonszolod magaddal egész életeden keresztül.
De különben nem is jól állítom föl ezeket a «vagy»-okat!
Hiszen, ha most szemedbe nézek, látom benned a kemény elszántságot, a győzelmet
ígérő erős akaratot. Szinte hallom válaszodat: kész vagyok a szent
elhatározástól izzó küzdelemre. Csak hadd ismerjem a fegyvereket, melyekkel
győztesen vívhassam meg az ifjú évek sorsdöntő csatáját!
Jól van, fiam, ezt szeretem benned. A következő fejezetben
bővebben olvashatsz ezekről. Csak egyet külön is hangsúlyozni akarok előtted,
hogy majd el ne csüggedj, ha ezernyi próbálkozás után is érzed, hogy a harc
olyan nehezen lankad és ezernyi győzelem után is még mindig a csata hevében
kell állanod.
Jegyezd tehát meg, hogy a szó szoros értelmében hétfejű
sárkány támadja lelked tisztaságát, melyet addig, míg ifjú vér csörgedezik
ereidben, megsemmisíteni nem tudsz. Ha levágod egyik fejét, kinő helyette a
másik. Ha ma sikerül győztesnek maradnod, nem tudod, melyik oldalon támad
holnap. Tizenhat-húsz-huszonnégy éves korodban szinte szakadatlan csatában
állasz. Később lankad ugyan a kísértés, de teljesen fel nem hagy soha és
mikor már az érett férfikor komoly higgadtsága csillapítja forrongó véredet,
még akkor is résen kell lenned drága kincsednek megőrzésében. De mindig álljon
előtted az a szent tudat, hogy annál a pillanatnyi gyönyörnél, amelyet ez a bűn
okoz, ezerszer többet ér, ha a bűn leküzdése által önmagád becsülését és
nyugodt lelkiismeretet szerzel magadnak.
Gondolj arra a három ifjúra, akiket a babiloni pogány
király vallásuk miatt tüzes kemencébe vetett. Körülöttük pokoli izzással,
lobogott a láng s ők – e hős ifjak – az égető tűztenger közepében sértetlenül
jártak fel-alá, s győzelmi himnusz fakadt ajkukon. Gondolj ezek győzelmére
mindig, ha majd a te ereidben is fellobog a testi kísértés gomolygó tüze.
Panaszkodsz, hogy mennyit kell küzdened lelked
tisztaságáért? Hát mond csak, nem látod, hogy az egész élet köröttünk örökös
küzdés? Ami nem küzd, ami nyugodtan akar maradni, ami nem mozog, az elrothad,
megpenészedik, elpusztul. Hát ha mindenért küzdünk, éppen csak lelkünk
tisztaságáért sokallanók a harcot!?
Mindig erőt adhat az a gondolat, hogy kísértéseid az
egész életedben lesznek ugyan, de fegyverletételre, megadásra senki sem
kényszeríthet, ha – te magad nem akarod.
Legyen erősítőd az a tudat, hogy küzdelmed sohasem
reménytelen. Ha lelked még sértetlen és tiszta, tisztaságodat ezentúl is
megőrizheted, bár igaz, nem küzdelem nélkül; ha pedig már súlyos félrelépéseket
kellene siratnod, s a sárban fetrengenél is – igaz, hogy minden akaraterőd meg»
feszítésére lesz szükséged, – de onnan is győztesen felemelheted még fejedet
egy megaláztatott, de megtisztult lélek újjászületett életére.
Önmagunk ellen harcolni a
legnehezebb közdelem, de önmagunkat legyőzni – a legdicsőbb győzelem!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.