A betegségek bacilusait akkor tudja
a szervezet legyőzni, ha meleg, friss vér ömlik végig az egész testben, és
átelevenít minden legkisebb sejtet is. Éppígy pusztulnak lelkedből is az
erkölcsi betegség bacilusai, mikor a szentáldozás után Krisztus Urunk szent
vérének tüze lángol fel benned és küzdő homlokodat kezére hajtva suttogod a
benned élő Krisztushoz a gyönyörű áldozási imát: «Krisztus lelke, szentelj meg
engem. Krisztus teste, ments meg engem. Krisztus vére, ittasíts meg engem.
Krisztus oldalából kifolyt víz, moss meg engem. Krisztus szenvedése, erősíts
meg engem. Édes Jézus, hallgass meg engem. Sebeidbe rejts el engem. Ne engedj
Tőled eltávozni engem. A gonosz ellenségtől ments meg engem. Halálom óráján
hívj engem. Engedd, hogy Hozzád mehessek és szenteiddel dicsérhesselek Téged
örökkön-örökké».
Szent Terézia kolostort akart
építeni, de csak három fillérje volt. Azt mondta: három fillér és Terézia –
ez kevés. De három fillér, Terézia és a jó Isten – ez nagyon sok. És a ház
felépült!
Te is fel akarod építeni lelkedben
az Isten legszebb templomát. Talán sokszor próbáltad is már, – nem ment. Én magamban
elégtelen vagyok. De az én komoly jó akaratom és Isten segítő kegyelme, – no
így már sikerülni fog! Nem hiába tartja egy régi mondás: «Deo favente
navigas vel vimine»; ha Isten fújja a vitorlát, még egy vesszőkosárban is
áthajózod az óceánt. Vedd hát magadhoz minél többször «az angyalok kenyerét»,
«az erősek kenyerét», az Úr Jézust az áldozásban. Fogadd minél többször
lelkedbe, hajócskádba az Urat, s bármily vihar tomboljon benned, kérd csengve,
mint az apostolok a szélvésztől hányatott csónakban: «Domine, salva
nos, perimus!» «Uram, szabadíts meg minket, elveszünk!» (Mt 8,25.)
Az őszinte vallásos meggyőződés különben is a legerősebb
támasza lelki tisztaságunkért folytatott harcunknak. Mindenki előtt felvetődik
a kérdés: «Hát miért nem szabad nekem azt tennem, amit a természet annyiszor
s olyan hevesen követel tőlem!» És erre megnyugtató és megerősítő választ csak
az tud adni, aki érzi, hogy a természeten túl ott áll a természetfölötti
rend, amelybe beleérni az emberi életnek legfenségesebb feladata.
Mozart 25 éves korában, 1781-ben így ír:
«A természetes ösztön
bennem éppen úgy működik, mint másban és talán még sokkal erősebb bennem, mint
az egyszerű pórban. Ám én mégsem vagyok képes szám- talán ifjú kortársam életét
magam elé példaképül állítani. Mert egyrészt sokkal vallásosabb vagyok, sokkal
több becsületérzésem van és sokkal jobban szeretem a felebarátomat, semhogy
arra tökélném el magamat, hogy ártatlan teremtést elcsábítsak; másrészt sokkal
jobban szeretem saját egészségemet, semhogy azt gyanús viszonynak engedjem át.
Ezért esküvel is merném erősíteni azon állításomat, hogy még nem volt életemben
egy gyönge percem sem».
Amint a kör középpontjából minden elképzelhető irány- bán vezet út a kerület felé, éppígy állítsd be életed minden megnyilvánulását, eseményét a világ nagy középpontja, Isten felé. Igyekezzél tehát, fiam, minél bensőbb, bizalmasabb barátságot kötni az Úr Jézussal. Őszinte, eleven lüktető szeretettel fordulj Hozzá mindenben. Az Úr Jézus személye nem valami elmosódott történeti kép, hanem Ő ma is és örökre eleven energiát kisugárzó, lelkedet szerető és megerősítő Megváltód. Tehát ne emlék, ne halvány kép legyen Ő előtted, hanem az a nagy éltető Valóság, akivel előbb minden tervedet megbeszéled, akihez minden reményedet odaviszed, akiről tudod, hogy együtt örül veled minden diadalodnak s együtt szomorkodik esetleges bukásodon.
Ezekben az években minden ifjú vágyik valami ideális
barátság után; innen fakad az első szerelem is. Ha szabad magamat így
kifejeznem, légy hát szerelmes az Úr Jézusba, akinél nemesebb eszményképet,
fenségesebb barátot, hathatósabb segítőtársat hiába is keresnél kerek-e
világon. Szoktasd magad ahhoz a gondolathoz, hogy az Úr Jézus mindig és
mindenütt veled van. Kora reggeltől késő estig mindenhová kísér: utcára,
iskolába, játékba, moziba; ott van tanulásodnál, ott van egyedüllétedben, ott
van szórakozásodban, és mikor este lefekszel, odaül az ágyad szélére, reád néz
szerető tekintetével s megdicsér: Fiam, ma jól harcoltál!
Tanulj meg ilyen lelkülettel
imádkozni. Mondd, fiam, szoktál te rendesen imádkozni? Rendesen! Azaz
minden reggel és este, és pedig jól imádkozni: odafigyelve, tüzes
szeretettel, friss lélekkel, szívesen, odaadóan. Ha a virágot nem öntözöd,
elszárad; erkölcsi életed virágjai is elfonnyadnak, ha nem locsolod
rendszeresen az imádság kristálytiszta patakjából. Az ilyen imádságban közel
érzed az örökkévalóságot, az ilyen imádságban odatérdelsz a Mindenható trónja
elé, ahol elcsitul minden vihar, ahol nyugodtra simul a hánykódó lélek tükre s
könnyűvé, vagy legalább is biztatóvá válik a küzdelem.
Mondd, fiam, tudsz-e te így
imádkozni? Még
sohasem is tudtál? Tanuld meg! Már régen abbahagytad? Kezd el
újra. De nem holnap! Még ma! Ma este. S ezentúl mindig.
Egy férfiú igen szigorú
szerzetesrendbe akart belépni. De mielőtt felvették volna, próbára tették,
van-e hivatása. A templomba vezették, ahol hosszú éjszakákon órákhosszat kell
majd virrasztania. Megmutatták neki az ebédlőt, ahol többet fog böjtölni, mint
enni. Megpróbálta a kemény fekvőhelyet, ahol inkább álmatlanul forogva, mint
pihenve fogja tölteni éjszakáit. A végén aztán megkérdezték: Nos, most mit
gondolsz, van-e kedved idejönni? Kibírod-e mindezt? Az illető csak azt
kérdezte: Lesz feszület a cellámban? – Lesz! – Akkor azt hiszem: rendben
vagyok, – felelte és beállott a szerzetbe.
Édes fiam, tudod-e te így szeretni
az Úr Jézust? Hogy bármilyen kísértés zúdulna rád, mindjárt reá gondolj és
mondhasd: Rendben vagyok!
A vallás
segítsége nélkül ifjú éveidet tisztaságban eltölteni alig-alig lehetséges. Aki
vallás nélkül akarna tiszta életet élni, úgy tenne, mint aki szárny nélkül
akarna repülni, szikláról akarna vizet meríteni és zsebkéssel kutat ásni. Az
ószövetségi bölcs király így vallotta ezt már önmagáról: «Én ugyan széptermetű
ifjú voltam és jó lélek jutott részemül, de mivel láttam, hogy nem juthatok
egyébként a birtokába, mint csak, ha az Isten megadja, azért az Úr elé
járultam, kértem őt» ... (Bölcs. 8,19-21.) Szent Ágoston is találóan állapítja
meg, hogy vagy Isten szeretete uralkodik lelkűnkön, vagy az érzékiség: «Regnat
carnalis cupiditas, ubi non est Dei caritas».
Nem lehet tiszta életet élni, hanem csak a mi Urunk Jézus
Krisztus által ... per Dominum nostrum Jesum Christum.
Nézz a keresztrefeszített Jézus szemébe, mint madárfióka a
felette lebegő anyjára. Légy elkáprázott madárkája az örök Tisztaságnak, légy
imádságos lelkületű, hordozd magadban mindig Krisztust és örömmel fogod
érezni, hogy Ővele lehetetlen tisztának nem lenned.
Édes fiam! Néha úgy fog rád törni a nemi ösztön kísértése,
mint pusztító tűzvész, mint mindent elnyelő tajtékzó tenger; jönnek percek,
melyekben azt hiszed, hogy minden más gondolat, nemes lelkesedés, törekvés
kihalt benned, csak az állati élvezet követelődzik benned s mélyen beléd vágja
szöges ostorát: semmi más sértetlenül át nem segít e viharzó perceken, mint a
Megváltó erős keze.
Jobb tanácsot tehát én sem tudok adni, mint amit Genuai
Szent Katalin adott keresztgyermekének egy hihetetlenül megromlott
világban: «Jézus legyen szívedben, az örökkévalóság eszedben, a világ lábad
alatt, Isten akarata tetteidben és mindenekfölött az ő szeretete fényeskedjék
benned».
«És aztán?...»
És ha mindez sem tudná oly erővel megragadni lelkedet, hogy
végképp szakíts a bűnnel, legalább olvasd el az alábbi kis történetet, aztán
csukd be a könyvet és gondolkozzál el rajta.
Nérei Szent Fülöphöz egy napon lelkendezve rohant be egy
ifjú. «Hát mi az, minek örülsz annyira?» – kérdi tőle a szent. «Hogyne örülnék!
Most beszéltem az édesapámmal s megengedte, hogy ügyvéd lehessek!» «Nos, hát
ügyvéd leszel. És mi lesz aztán?» «Aztán majd sok pénzt fogok szerezni». «Jó;
sok pénzt keresel. És aztán?» «Aztán? – feleli az ifjú –, hát ha sok pénzem
lesz, meglesz mindenem, ami csak kell és öreg koromban mesés kényelemben fogok
élni». «És aztán?» kérdi a szent. Itt az ifjú elszomorodott. «Aztán? – felelt
lassan –, aztán bizony meg kell halnom». «És aztán? – vágott bele utoljára a
szent. Mi lesz veled aztán, halálod után?» És Spazzara Ferenc (így hívták az
ifjút) egész életében becsületes, jellemes életet élt ezután, mert soha többé
el nem felejtette, hogy egyszer egész életéről számadást kell adnia Istenének.
Édes jó fiam! Ha semmi más nem tudna kiragadni eset- lég
már régen megszokott bűneidből, gondolj erre a végtelenül komoly kérdésre: És
aztán? Mi lesz veled aztán? Akkor, amikor majd megjelensz számadásra a
mindenható és téged mindenütt látó igazságos Isten előtt! «Minden dolgodnál
gondolj a végedre, akkor sohasem vetkezel többé!» – írja a Szentírás (Jéz. Sir.
7,40.) «Hogy halálában életet nyerjen, úgy élt, mint aki tudja, hogy meg fog
halni», – ez áll egy régi sírkövön: «Ut moriens viveret, vixit ut moriturus».
Mennyi mély bölcseség pár szóban!
Jusson eszedbe, hogy Isten egyszer számonkéri tőled nemcsak
tetteidet, de minden legkisebb szavadat, legrejtettebb gondolatodat is. Az az
Isten, aki látott téged akkor is, mikor senki más nem; látott a sötét
hálószobában, látott a takaró alatt, látott kerti rejtekedben, hallotta titkos
beszélgetésedet, megértette gondolataidat. Fiam, akarsz-e mocskos
testtel-lélekkel állani a nagy számadás napjára?
Ugye, nem?
Ugye, tisztalelkű ifjú akarsz
maradni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.