2025. augusztus 12., kedd

Sohase henyélj! (A tiszta férfiúság 45. rész)

 


Nem hiába nevezik a henyélést az ördög párnájának. Én sem tudlak eléggé figyelmeztetni, hogy soha tétlen ne légy. A vakációban sem.

Mikor a hegyek közt barangolok, mindig megilletődve mélázok el egy-egy rohanó, tajtékzó hegyipatak partján. Micsoda munkát végez ez a kis víz! Hogy fúrja magát a föld alatt! Hogy porlasztja a sziklát, hogy készíti, ássa medrét! Nincs nyugta, nincs egy percnyi pihenése! És bár sáros földből ered és sziklákon zúzódik porrá, – vize mégis mily gyönyörű, kristálytiszta itten! Hanem aztán mikor beér a kényelmes lapályra, ahol már magától megy minden, ahol már «nincs sok dolga», ott ellustul, ellaposodik, elposványosodik. Arról pedig jobb nem is szólni, mily kakas, férges, bűzös pocsolya lesz a legtisztább patakból is, ha vize megáll egy tómélyedésben.

A tétlenség, a mozdulatlanság a halál jele a természetben s a züllés elősegítője a lelki életben is. Amíg az ifjú komoly munkával fúrja, porlasztja az élete útjában álló sziklákat, amíg odaadó munkával töri magának a szép jövő medrét, addig lelki élete is könnyebben tiszta maradhat. De ott már közeli a bukás veszélye, ahol a fiatal életerő komoly munka helyett az unatkozás és semmittevés tavában tétlenül vesztegel. «Wer rastet, rostet», aki henyél, megeszi a rozsda. Ovidius nem hiába állapította meg: «Venus otia amat», az erkölcstelenség táplálója a semmittevés.




Mikor nagyon heves kísértés támad reád és félsz, hogy nem fogsz tudni ellenállani a bűnnek, az is segítségedre lesz, ha nem maradsz magadra. Állj fel azonnal, hagyd el a szobádat és menj emberek, szüleid, testvéreid közé. Még a különben könnyelmű Ovidius is ezt ajánlja:

 

«Quisquis amas, loca sola nocent, loca sola caveto!

Quo fugis? In populo tutior esse potes».

 

Ugyanezt ajánlja egy másik distichon: Ha Vénus (az erkölcstelenség) arca elé kerülsz, mit tégy? Ne ülj, hanem menj el helyedről, járkálj, nehogy elvessz miatta.




«Quid facies, facies si Vcneris veneris ante?

Ne sedeas, sed eas; ne pereas per eas!»

 

A malomkő vagy jó búzát őröl, vagy ha nincs búzája, önmagát őrli; az emberi lélek is önmagát rontja, ha nem foglalod el jó munkával. Különösen légy tehát résen a nagy vakációban, amikor sok fiúnak nemcsak a bőre sül feketére a naptól (ez nem baj, ez egészséges), hanem a lelke is fekete lesz az erkölcsi piszoktól. Akárhány fiú lelki romlása a nagy szünidő unatkozásaiban kezdődik, amikor azt mondja, hogy «semmit sem csinál». A mitsem cselekvő rosszul cselekedni tanul; és nagyon igaza van a Szentírásnak, mikor azt mondja: «A semmittevés sok gazságra tanít!». (Jéz. Sir. 33,29.) Különösen veszedelmes a tétlenség az ebéd utáni pihenés alatt, mert az étkezésnél nyert erőtöbblet könnyen bűnre visz; ilyen- kor kínálgatja az ördög legjobban a bűn tiltott almáját. Éppígy vigyázz, – hogy betegséget kivéve – ébren ne feküdjél az ágyban, mert a meleg izgatja a hátgerincedet s ezáltal ösztöneidet. Nem hiába tartja a közmondás, hogy «az ördögnek van rá gondja, hogy dolgot adjon azoknak, akiknek nincsen dolguk». Az emberi lélek folyton munkát akar, folyton tevékenykedik és ha a fiú «semmit sem csinál», akkor már rendesen bűnt csinál, mert a tétlenségre kárhoztatott életkedv erkölcstelen kelevényekben fog kifakadni. Aki elfoglalni nem tudja magát, azt megrohanják a rossz gondolatok. A gondolatból lesz a vágy, a vágyból a tett, tettből a romlás, züllés. «Munkásság az élet sója, romlástól amely megójja» (Tompa). Ezért ösztönös hajlamaid követelőzéseit fojtsd munkába. Tehát – bármivel – de mindig foglald el magadat!

 

 

Minden fiúnak legyen valami különösen kedves passziója, amelyben legtöbb öröme van, s amelyben felhasználja a benne most túláradó élet erejét. Az egyik szenvedélyes növénygyűjtő, a másik lombfűrésszel, a harmadik szerszámokat fúr-farag. Ez fizikai kísérletekkel szeret bajlódni, az fényképezéssel. Ez galambokat vagy házinyulat tenyészt, az ásványokat gyűjt, a kertben munkálkodik. Egyik szeret idegen nyelveket tanulni, másik zenélni, könyvet kötni, rádiózni stb.

Minden egészséges ifjúban van bizonyos erőfölösleg. Már most akiket elragad a világ árja, azok bűnökben tékozolják el erejüket. Akik ellenben okosan gondolkoznak, tudják, hogy a költségvetésben mutatkozó «többletet» semmi téren sem kell éppen eltékozolni, hanem lehetséges azt más rovatba áttenni s más, értékes munkát végző energiává átalakítani. Minél erősebben kellene tehát küzd éned ösztöneiddel, annál nagyobb lelkesedéssel vesd rá magad a munkára; feszülő életerődet valósággal öld bele a munkába. Hiszen ezzel jövődet is legjobban készíted elő.

Szeresd a természetet.

Aztán azt is megkérdezem tőled: Szereted-e a szabad természetet?




Minden ember kimeríthetetlen örömet találhat a természet szépségeiben; de kinek lelkét tudná tisztább örömökkel eltölteni a természet virágzó beszédes pompája, mint az emberi nem virágjáét, az ifjúságét! Hát szereted-e az erdők egészséges tiszta levegőjét kitágult tüdővel szívni magadba? Szereted-e puszták rónaságán ballagó csendes ér partján figyelni a bogárdöngést? Szeretsz-e duzzadó, zöld virágszőnyeg puhaságán feküdve belemosolyogni a simogató napsugárba? Szereted-e bokrok alján elmélázva hallgatni a fülemüle csattogását, pacsirta trillázását, csalogány sírását? Szeretsz-e mélyrelátó szemekkel hosszasan belefeledkezni a tengerszemek kristályos mélyébe és elgondolkozva sóhajtani: íme, ilyen kristályos lehet az én lelkem mélysége is! Szereted-e csobogó patak lágy ritmusára ringatni lelkedet? Szeretsz-e versenyt énekelni a duruzsolva mókázó fürge szellővel? Szeretsz-e tüzesre pirult arccal kapaszkodni sziklás hegytetőkre és ott a fellegbe ágaskodó bércek csúcsán víg dalban elkiáltani lelked túláradó boldogságát? Szereted-e a természetet? Vagy inkább szívesebben koptatod nap-nap után a korzó aszfaltját és szívod az utca poros levegőjét?

 

 

A diákélet úgyis sok szobázással jár. A folytonos szobázás pedig elgyöngít lelkileg is. Hát ha alkalmad nyílik rá, csak minél többször ki a szabadba, erdőkbe, hegyekre! Az egészséges fiú nem tud nyugton maradni a völgyben, mikor hegyet lát maga előtt.

Hiszen vehetted észre, hogy ha tüdődet, szívedet, idegedet átitattad az erdő friss fuvalmával, egypár napig a tanulás is könnyebben ment. Nemcsak testi egészségedet erősítetted, hanem lelki energiád is ruganyosabbá, ellenállóbbá lett.

Az a fiú, aki nem tud részt venni társai jókedvű játékaiban, hanem mogorva elmélázással húzódik félre tőlük, menjen orvoshoz, mert beteg a teste, vagy még inkább keressen egy jó lelkiatyát magának, mert beteg a lelke. Nevetséges dolog, mikor a felnőtt ember gyermekesen viselkedik, de sokkal nevetségesebb, ha egy ifjú tettetett érettséggel s fontoskodó nagyképűséggel majmolja az öregeket.




Azok a fiúk, akik tüzes játékokkal, víg nótával verik fel az erdők csendjét, kiknek ezüstös kacagás csengettyűzik végig soraikban, százszor kedvesebbek nekem azoknál, akik a fős utca korzóján koptatják az aszfaltot, vagy kedvetlenül, szomorkodva, savanyúan ülnek otthon az ablak mögött, derékba roppant álmok terhe nyomakodik lelkükre és ki tudja, min törik a fejüket.

Hát csak minél többet ki a szabadba! Lessed a patak csacsogását, források moraját, szarvasok vonulását, rigó-kiáltást, sas repülést. Nézz bele az őzike szemébe, hallgasd ki a madarak beszédét, öleld szívedre tárt karral az egész csillagos égboltot és csendüljön ajkadról a cserkészek gyönyörű éneke:

 

Bennünk a jó Isten lakik,

Erőnk, Urunk, vezérünk;

Kemény, acélos tisztaság

Tüzében ég a vérünk!

 


Az én ideálom az egészséges, jókedvű, tejfrissen fiatal, erőtől duzzadó, dobogó szívű, repeső, csattogó lelkű, szívből kacagni tudó, eleven, de – finom erkölcsi érzékű diák, aki bízik magában, de el nem bízza magát!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Kukkants be egy apácazárdába! Több száz éve senki sem látta, mi van belül

Olyan dolgot osztunk meg veletek, ami Magyarországon eddig még sosem volt látható. Az alábbiakban több olyan videót közlünk, mely megal...

Népszerű bejegyzések