Nem hiába nevezik a henyélést az ördög párnájának. Én sem
tudlak eléggé figyelmeztetni, hogy soha tétlen ne légy. A vakációban
sem.
Mikor a hegyek közt barangolok, mindig megilletődve mélázok
el egy-egy rohanó, tajtékzó hegyipatak partján. Micsoda munkát végez ez a kis
víz! Hogy fúrja magát a föld alatt! Hogy porlasztja a sziklát, hogy készíti,
ássa medrét! Nincs nyugta, nincs egy percnyi pihenése! És bár sáros földből
ered és sziklákon zúzódik porrá, – vize mégis mily gyönyörű, kristálytiszta
itten! Hanem aztán mikor beér a kényelmes lapályra, ahol már magától megy
minden, ahol már «nincs sok dolga», ott ellustul, ellaposodik, elposványosodik.
Arról pedig jobb nem is szólni, mily kakas, férges, bűzös pocsolya lesz a
legtisztább patakból is, ha vize megáll egy tómélyedésben.
A tétlenség, a mozdulatlanság a halál jele a természetben s
a züllés elősegítője a lelki életben is. Amíg az ifjú komoly munkával fúrja,
porlasztja az élete útjában álló sziklákat, amíg odaadó munkával töri magának a
szép jövő medrét, addig lelki élete is könnyebben tiszta maradhat. De ott már
közeli a bukás veszélye, ahol a fiatal életerő komoly munka helyett az
unatkozás és semmittevés tavában tétlenül vesztegel. «Wer rastet, rostet»,
aki henyél, megeszi a rozsda. Ovidius nem hiába állapította meg: «Venus
otia amat», az erkölcstelenség táplálója a semmittevés.
Mikor nagyon heves kísértés támad reád és félsz, hogy nem
fogsz tudni ellenállani a bűnnek, az is segítségedre lesz, ha nem maradsz
magadra. Állj fel azonnal, hagyd el a szobádat és menj emberek, szüleid,
testvéreid közé. Még a különben könnyelmű Ovidius is ezt ajánlja:
«Quisquis amas, loca
sola nocent, loca sola caveto!
Quo fugis? In populo
tutior esse potes».
Ugyanezt ajánlja egy másik distichon: Ha Vénus (az
erkölcstelenség) arca elé kerülsz, mit tégy? Ne ülj, hanem menj el helyedről,
járkálj, nehogy elvessz miatta.
«Quid facies, facies
si Vcneris veneris ante?
Ne sedeas, sed eas; ne
pereas per eas!»
A malomkő vagy jó búzát őröl, vagy ha nincs búzája, önmagát
őrli; az emberi lélek is önmagát rontja, ha nem foglalod el jó munkával.
Különösen légy tehát résen a nagy vakációban, amikor sok fiúnak nemcsak a bőre
sül feketére a naptól (ez nem baj, ez egészséges), hanem a lelke is fekete lesz
az erkölcsi piszoktól. Akárhány fiú lelki romlása a nagy szünidő unatkozásaiban
kezdődik, amikor azt mondja, hogy «semmit sem csinál». A mitsem cselekvő
rosszul cselekedni tanul; és nagyon igaza van a Szentírásnak, mikor azt mondja:
«A semmittevés sok gazságra tanít!». (Jéz. Sir. 33,29.) Különösen
veszedelmes a tétlenség az ebéd utáni pihenés alatt, mert az étkezésnél nyert
erőtöbblet könnyen bűnre visz; ilyen- kor kínálgatja az ördög legjobban a bűn
tiltott almáját. Éppígy vigyázz, – hogy betegséget kivéve – ébren ne feküdjél
az ágyban, mert a meleg izgatja a hátgerincedet s ezáltal ösztöneidet. Nem
hiába tartja a közmondás, hogy «az ördögnek van rá gondja, hogy dolgot adjon
azoknak, akiknek nincsen dolguk». Az emberi lélek folyton munkát akar,
folyton tevékenykedik és ha a fiú «semmit sem csinál», akkor már rendesen bűnt
csinál, mert a tétlenségre kárhoztatott életkedv erkölcstelen kelevényekben fog
kifakadni. Aki elfoglalni nem tudja magát, azt megrohanják a rossz gondolatok.
A gondolatból lesz a vágy, a vágyból a tett, tettből a romlás, züllés.
«Munkásság az élet sója, romlástól amely megójja» (Tompa). Ezért ösztönös
hajlamaid követelőzéseit fojtsd munkába. Tehát – bármivel – de mindig foglald
el magadat!
Minden fiúnak legyen valami különösen kedves passziója,
amelyben legtöbb öröme van, s amelyben felhasználja a benne most túláradó élet
erejét. Az egyik szenvedélyes növénygyűjtő, a másik lombfűrésszel, a harmadik
szerszámokat fúr-farag. Ez fizikai kísérletekkel szeret bajlódni, az
fényképezéssel. Ez galambokat vagy házinyulat tenyészt, az ásványokat gyűjt, a
kertben munkálkodik. Egyik szeret idegen nyelveket tanulni, másik zenélni,
könyvet kötni, rádiózni stb.
Minden egészséges ifjúban van bizonyos erőfölösleg. Már
most akiket elragad a világ árja, azok bűnökben tékozolják el erejüket. Akik
ellenben okosan gondolkoznak, tudják, hogy a költségvetésben mutatkozó
«többletet» semmi téren sem kell éppen eltékozolni, hanem lehetséges azt más
rovatba áttenni s más, értékes munkát végző energiává átalakítani. Minél
erősebben kellene tehát küzd éned ösztöneiddel, annál nagyobb lelkesedéssel
vesd rá magad a munkára; feszülő életerődet valósággal öld bele a munkába. Hiszen
ezzel jövődet is legjobban készíted elő.
Szeresd a természetet.
Aztán azt is megkérdezem tőled: Szereted-e a szabad
természetet?
Minden ember kimeríthetetlen örömet találhat a természet
szépségeiben; de kinek lelkét tudná tisztább örömökkel eltölteni a természet
virágzó beszédes pompája, mint az emberi nem virágjáét, az ifjúságét! Hát
szereted-e az erdők egészséges tiszta levegőjét kitágult tüdővel szívni
magadba? Szereted-e puszták rónaságán ballagó csendes ér partján figyelni a
bogárdöngést? Szeretsz-e duzzadó, zöld virágszőnyeg puhaságán feküdve
belemosolyogni a simogató napsugárba? Szereted-e bokrok alján elmélázva
hallgatni a fülemüle csattogását, pacsirta trillázását, csalogány sírását?
Szeretsz-e mélyrelátó szemekkel hosszasan belefeledkezni a tengerszemek
kristályos mélyébe és elgondolkozva sóhajtani: íme, ilyen kristályos lehet az
én lelkem mélysége is! Szereted-e csobogó patak lágy ritmusára ringatni
lelkedet? Szeretsz-e versenyt énekelni a duruzsolva mókázó fürge szellővel?
Szeretsz-e tüzesre pirult arccal kapaszkodni sziklás hegytetőkre és ott a
fellegbe ágaskodó bércek csúcsán víg dalban elkiáltani lelked túláradó boldogságát?
Szereted-e a természetet? Vagy inkább szívesebben koptatod nap-nap után a korzó
aszfaltját és szívod az utca poros levegőjét?
A diákélet úgyis sok szobázással jár. A folytonos szobázás
pedig elgyöngít lelkileg is. Hát ha alkalmad nyílik rá, csak minél többször
ki a szabadba, erdőkbe, hegyekre! Az egészséges fiú nem tud nyugton maradni
a völgyben, mikor hegyet lát maga előtt.
Hiszen vehetted észre, hogy ha tüdődet, szívedet, idegedet
átitattad az erdő friss fuvalmával, egypár napig a tanulás is könnyebben ment.
Nemcsak testi egészségedet erősítetted, hanem lelki energiád is ruganyosabbá,
ellenállóbbá lett.
Az a fiú, aki nem tud részt venni társai jókedvű
játékaiban, hanem mogorva elmélázással húzódik félre tőlük, menjen orvoshoz,
mert beteg a teste, vagy még inkább keressen egy jó lelkiatyát magának, mert
beteg a lelke. Nevetséges dolog, mikor a felnőtt ember gyermekesen viselkedik,
de sokkal nevetségesebb, ha egy ifjú tettetett érettséggel s fontoskodó
nagyképűséggel majmolja az öregeket.
Azok a fiúk, akik tüzes játékokkal, víg nótával verik fel
az erdők csendjét, kiknek ezüstös kacagás csengettyűzik végig soraikban,
százszor kedvesebbek nekem azoknál, akik a fős utca korzóján koptatják az
aszfaltot, vagy kedvetlenül, szomorkodva, savanyúan ülnek otthon az ablak
mögött, derékba roppant álmok terhe nyomakodik lelkükre és ki tudja, min törik
a fejüket.
Hát csak minél többet ki a szabadba! Lessed a patak
csacsogását, források moraját, szarvasok vonulását, rigó-kiáltást, sas
repülést. Nézz bele az őzike szemébe, hallgasd ki a madarak beszédét, öleld
szívedre tárt karral az egész csillagos égboltot és csendüljön ajkadról a
cserkészek gyönyörű éneke:
Bennünk
a jó Isten lakik,
Erőnk,
Urunk, vezérünk;
Kemény,
acélos tisztaság
Tüzében
ég a vérünk!
Az én ideálom az egészséges,
jókedvű, tejfrissen fiatal, erőtől duzzadó, dobogó szívű, repeső, csattogó
lelkű, szívből kacagni tudó, eleven, de – finom erkölcsi érzékű diák, aki
bízik magában, de el nem bízza magát!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.