Itt pedig elsősorban nem a Nick Carterekre, Fantomasokra,
Nobodykra, Mister Herkulesekre és detektívregényekre gondolok. Kár ugyan ezeket
is olvasnod. Ezek is fölizgatják fantáziádat és haszontalan romantikával töltik
meg képzeletedet; akkor, amikor olyan rengeteg jó könyv vár elolvasásra, amire
úgy sem jut időd, valóságos ostobaság idődet ilyen fércmunkákra vesztegetni. De
ezeken kívül értem sokkal inkább azokat az aljas, erkölcstelen ponyvamunkákat,
vicclapokat, füzeteket és könyveket, melyeket züllésnek indult társaid a
sétakertek elrejtett helyein vagy otthon olvasnak lüktető vérrel, dobogó
szívvel, felizgatott képzelettel, s melyekben dögszagú mocsarak éhes
toportyánjai vicsorogják körül a szegény fiú lelkét. Ezek az olvasmányok éppúgy
ártanak az idegrendszernek – vagy még jobban, – mint az alkohol, nikotin,
koffein. Tudom rólad, hogy önérzetes megbotránkozással utasítanád vissza, ha
valamelyik pajtásod ilyet kínálna neked olvasásra és téged is be akarna avatni
e könyvek titkaiba.
Egyik-másik fiú igen furcsán
okoskodik e téren. Derűre borúra összeolvas minden keze ügyébe eső könyvet,
olyat is, amiről tudja, hogy vallásos lelkületét vagy tiszta erkölcseit sérteni
fogja. De hát «csak tudni akarom, mit írnak a más felfogáson levők is, nem
fog ez nekem ártani, nem rossz szándékból olvasom!» Én szívesen elhiszem
neki, hogy nem rossz szándékból – csak kíváncsiságból – olvassa, de azt már nem
hiszem, hogy nem fog neki ártani. Amint te sem hinnéd el, hogy életben maradok,
ha azzal állítnék be a patikába, hogy én most végig fogok kóstolni itt
valamennyi mérget, de «nem rossz szándékból», nem azért, hogy ártson, «csak
ismerni akarom a hatásukat». Pedig, fiam, akárhány könyv betűiből mérgesebb por
száll az olvasó lelkére a legerősebb ciánkálinál is!
Érthetetlen némelyik ember: ha egy
hajszálat talál a levesben, már nem bírja tovább enni, ha bűzös a szoba
levegője, már nem tudja kiállani, – de ugyanakkor szó nélkül falja és nyeli le
a legpiszkosabb s legbűzösebb könyveket!
A te érzékeny lelkiismereted legyen
tehát mindig legjobb zsinórmértéke olvasmányaidnak. Bármiféle könyvet veszel
kezedbe (lenne az akár a legművésziesebbnek kikiáltott könyv is), ha olyan
helyre akadsz benne, amely lelked tisztaságát csak a legkisebb mértékben is
sérti, legyen annyi akaraterőd, hogy olvasatlanul lapozd át azokat a helyeket;
és ha többször fordul elő abban a könyvben ilyen rész, tedd félre, hagyd abba
az egésznek olvasását! Meglásd, nem bánod meg, ha ezt a szabályt követed és
jelszavad lesz a régi költő szava:
«Jó
szívet és észt adj nekem Istenem.
De
hogyha e két mennyei dísz közül
Meg kell tagadnod
tőlem egyet,
A ragyogó tudományt
tagadd meg,
S adj tiszta szívet.»
(Verseghy Ferenc.)
Ha már felsőbb osztályokba jársz, a Verne- és May-könyvek
után, a Jókaiak és Mikszáthok közt, a sok regény és tudományos könyv közt
okvetlenül szükséges, hogy néhány komoly, jellemnevelő, akaratot edző
könyvet is végig- olvass; vagyis nem is annyira végigolvass (mint a
regényekkel szoktad tenni), mint inkább fejezetek szerint végiggondoljad,
végigelmélkedjed. Meg fogod látni, milyen értékes irányban fogják ezek a
könyvek és elmélkedések akaratodat befolyásolni! Persze erre a célra igazán
csak a legjobb könyveket vedd kezedbe.
Ilyenek például a
Szentírás újszövetségi része, főképp az evangéliumok; Kempis Tamás: «Krisztus
követése», Szalézi Szent Ferenc: «Filótea»; Bangha könyvei:
Jellemrajzok; Magyarország újjáépítése és a kereszténység; Istenhit és
Istentagadás; Berthe-Szeghy: «Jézus élete»; Foerster: «Az élet
művészete»; Foerster: «Élet és jellem»; Klug-Bilkei: «Örök
dolgok, örök utak, örök források»; Klug-Bilkei: «Vasárnapi könyv»; Mattyasovszky-Nagy:
«Ami az ifjút naggyá teszi»; Olasz: «Fiú, légy férfi!» Prohászka:
«Elmélkedések az evangéliumról»; Schmiedt: «Isten atlétái»; Schöner:
«Enyém az élet»; Sík-Schütz: «Imádságoskönyv» (főleg a második
rész); Szuszai: «A jellem útja»; Szuszai: «Kalauz a krisztusi
életre»; Szuszai: «Apologetika»; Walter: «Isten képe a
természetben»; Walter: «Egyház és kultúra»; Walter: «Napsuga
rak»; meg az én könyveim: a «Levelek Diákjaimhoz» kötetei.
Nem áltatlak vele, hogy ezek könnyű olvasmányok; hiszen
mázsás gondolatok komolylanak bennük. De ha napjában csak tíz-tizenöt percet
tudsz is ezek közül egyiknek- másiknak szánni, felfokozott életkedvvel s
felfrissült energiával végzed majd egyéb munkáidat. Különösen is szép szokásod
lenne, ha esti imád elvégzése után mindennap néhány mondatot olvasnál az
evangéliumokból s ezek fölött gondolkoznál, míg elalszol. Próbáld csak meg,
mily mély hatással lesz lelkedre!
Újságok.
Még az újságot is jól válogasd meg, amelyet olvasol.
Egyáltalában nem lenne ugyan szellemi fejlődésed kárára, ha középiskolás
korodban napilapot még egyáltalán nem olvasnál. Ráérsz arra később is. De hát
ma annyira elterjedt az újságolvasás, hogy te is talán már állandóan érdeklődői
a napi események után.
Utóvégre, ha idődből futja, megteheted; csak légy résen a
lapokkal szemben is.
A magyarországi napilapok legnagyobb része olyan kiadók
kezéből kerül ki, akiknek legelső gondja a minél nagyobb anyagi haszon, viszont
a legkisebb gondjuk sincs arra, hogy a lap szépirodalmi közleményei összhangban
álljanak a becsületes, erkölcsös életfelfogással. E lapok tárcái, versei,
regényei (nem is szólva az erkölcstelen szerelmeskedést közvetítő «Levelezés»-
és «Apróhirdetések»-ről) telve vannak olyan szerelmi történetekkel, amelyek
burkolva vagy arcpirító nyíltsággal hirdetik s megkedveltetik az erkölcstelen
életet. Fiam, te tudni fogod ezekkel szemben is kötelességedet. Vannak már
elsőrangú keresztény napilapok és szépirodalmi lapok, amelyeknek szépirodalmi
részét is nyugodtabban olvashatod; de ha bármi okból más lapokat kellene is
olvasnod, légy résen a tárcáival s regényeivel szemben. Mert mit ér, ha akkor
menekülsz a kígyó elől, mikor az már megmart?!
Képek.
Bármiféle kép nézésénél is légy résen. Kép, szobor vagy
bármi más látványosság csak akkor méltó a megtekintésre, ha nemes gondolatokat
ébreszt benned. Mihelyt lelkedet csak kissé is sérti, – legyen az akár a
világhírű milói Venus is! – tudni fogod kötelességedet, hogy szemedet másra
fordítsad. Hát még mit szóljak azok- ról az úgynevezett «művészi
levelezőlapokról», amelyeket a diákok egymásközt a «műtörténet tanulmányozása»
stb. jelszavak mellett terjesztenek! Bizony akárhányszor közönséges bűnre
csábítók.
Az ókori vagy középkori klasszikus művészek gyakran
ábrázolnak ugyan meztelen emberi testet, de azok nem modellek, nem az érzékiség
izgatói, mint a mai meztelenségek, hanem belőlük a szellem hatalma sugárzik ki,
mely uralmat ad az embernek a test fölött, ők az érzékit is igyekeznek az
érzékfeletti világgal összekapcsolni, a meztelen testben is megdicsőült testet
ábrázolni; az érzékiséget le- fojtja náluk az arcok különösen komoly
kifejezése: náluk a mezítelen test is istenarcot hordoz.
Lehet, hogy ezek a régi szobrok is megzavarják a te finom
lelked nyugalmát, – akkor ezeket se nézd! De az meg egészen bizonyos, hogy a
legtöbb mai művész a meztelen test ábrázolásával elsősorban izgatni akar, sőt
akárhány festő a meztelenséget csak takaróul használja fel tehetségtelensége
elrejtésére.
Aztán nehogy elhidd, amivel egyesek bűnüket mentegetik! «Az
ember testét is Isten teremtette; tehát azon nem lehet semmi illetlen, amit
néznem nem volna szabad!» – mondják. Igenis, csak légy szigorú még magaddal
szemben is (például különösen vigyázz szemedre fürdés közben!), komoly ok
nélkül saját magadon se nézz olyasmit, ami fel- izgathatná lelkedet. Hiszen
igaz, az ember testét az Isten teremtette, sőt az emberi test valósággal
művészi remek. Az ember testén sokkal több nyomát látjuk a Teremtő csodás,
szerető gondoskodásának, mint bármi más teremtményén a világon. De nem is az emberi
testben van a hiba, hanem a saját lelki gyengeségünkben. Ezzel a művésznek
is, neked is számolnod kell. Legyen valamely kép, szobor, filmrészlet magában
véve mégoly mesteri, művészi is, ha az bűnös hajlamainkat izgatja, akkor az nem
lehet igazi művészet! Mert csak az az igazi műremek, amelyben való
gyönyörködésemet semmi bűnös izgalom nem zavarja. Az esztétikai élvezethez
ugyanis föltétlenül hozzátartozik a lélek zavartalansága is.
Igen, előttünk szent az emberi test is, és lehet
érdeklődésünk tárgya is, de csak annyiban, amennyiben az a lélek eszköze, és
általa a lélek sajátságos élete, érzelmi s akarati világa nyilvánul meg.
Mihelyt azonban a művész a testet önmagáért mutogatja, ezáltal a lelket
rabszolgasorsba alázza s az így előidézett visszás helyzet sérti erkölcsi
érzékünket s érzékiségre ingerel. Nemcsak az etika, hanem az esztétika
törvényei is azt követelik, hogy a meztelen test csupán csak lelki jelenségek
bemutatására legyen ábrázolható, soha azonban önmagáért. Szégyen fogja el az
embert, hogy a pogány görög és római szobrászok sokkal lelkiismeretesebben
jártak el e pontban, mint a mai keresztény idők festői s szobrászai. A régiek
szobrait – ha meztelenek is azok – legtöbbször annyi lelkiesség és
tapintatosság hatja át, hogy nem botránkoztatják az embert. Azokkal szemben a
maiak «akt»-jai alig mások, mint az erkölcstelen gondolatok s vágyak tudatos
felkorbácsolói.
Tárlatokon, kiállításokon mit akarnak a modern festők (és
rendesen a legkevésbé tehetségesek) tömeges meztelen képei, «akt»-jai?
«Művészetet akarnak», «elvont esztétikai szemlélődést akarnak», «finom
műélvezetet akarnak», – ezt mondják neked. Ne vedd rossz néven, ha őszintén
megmondom, mit akarnak: az ember állati ösztöneit szándékosan felingerelni, –
ezt akarják!
Tehát szabad-e ruhátlan képet, szobrot nézned? A válasz két
körülménytől függ: 1. mit akart a művész elérni, mikor az emberi testet
meztelenül ábrázolta; 2. milyen a természeted. Ha a művész célja erkölcstelen
izgatás s az állati ösztönök felkorbácsolása (sajnos, a legfőbb modern
meztelen képnél ez!), undorral menj el az ilyen kép előtt. Ha azonban az emberi
testet azért ábrázolta ruhátlanul, hogy annál erő- teljesebben fejezhessen ki
ezáltal nagy lelki élményeket (gondolj csak pl. a fönséges
Laokoón-szoborra), akkor szabad megnézned. De itt is vigyázz a második
föltételre: milyen a természeted? Vannak hidegebb vérűek, vagy olyanok, akik
erős akarattal már annyira nevelték magukat, hogy nem zavarja meg őket az ilyen
műalkotás; ezek lelkük kára nélkül nézhetik. (A legjobb az lenne, ha ennyi
elfogulatlanságra minden ifjú rá tudná magát nevelni.) Másoknak eleinte nem
jönnek rossz gondolataik, később igen; mihelyt jönnek, abba kell hagyniuk még
az ilyen képek, szobrok nézését is. Végül vannak nemileg túlérzékenyek, akik
még igazi műremeket sem tudnak nézni rossz gondolatok nélkül, – azoknak ezeket
sem szabad megnézniük.
Mi tehát a szabály? Semmit meg nem nézni, ami neked -túl
erős, ami rossz gondolatokat zavar fel benned, melyeken aztán nem tudsz
majd úr maradni. Egyet meg el ne felejts. Vannak képek s szobrok, amelyek
minden tisztességes embernek túl erősek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.