Színház és mozi veszélyére szintén figyelmeztetnem kell
téged. Az újságok színi kritikája, amelyek legnagyobb részét a szerzők vagy
színigazgatók busásan megfizetik, ma már égig magasztal minden darabot, úgy
hogy előre úgyszólván lehetetlen tudni, hogy pénzedért nem fogják-e lelkedet
három órán keresztül szemenszedett erkölcstelenséggel jóllakatni.
Világhírű, elfogulatlan kritikusok állapították meg, hogy a
színháznak ma már alig van köze a művészethez.
Ezt különben te is tapasztalhattad
már. Hiszen csak nézz körül: melyik színházban adják manapság a színműirodalom
talentumos szerzőinek darabjait? A világhírű klasszikus darabokat! Sehol, vagy
csak nagyritkán.
Ellenben napról-napra játsszák az
erkölcstelenséggel, házassági csalásokkal, leánycsábításokkal, örökös titkos
szerelmeskedésekkel telített «modern» darabokat. A nagy tömegnek ez jobban
tetszik ma, több pénzt hoz az ilyen darab, – elismerjük; de akkor ne
érveljen senki az ilyen színházak mellett a kultúra szent nevével!
Hiszen ha a ma felkapott színműs és
regényíróinknak hinni lehetne, hát megdöbbenve kellene megállapítani, hogy a
legfenségesebb s legmagasabb cél, amit az emberi élet számára csak kitűzni
lehet: a nemi élet, az ösztönök kielégítése. Hát tényleg csak ennyi volna az
ember célja? Hiszen ebben teljesen közős az állatokkal!
Ugyan hol van ma színdarab szerelmi
történet nélkül, vagy egyenesen bűnös viszony nélkül? Ebből azt tanulják a
nézők, hogy az élet legfontosabb célja a szerelem. Pedig, úgy-e, ez mily
hazugság! Hiszen a szerelem csak az emberi élet néhány évére van korlátozva s
az alatt is csak egyike annak a sok fontos dolognak, amellyel az
embernek törődnie kell!
Igen, régen a kultúra eszköze volt
a színház, ahova az emberek azért jártak, hogy szenvedélyeiktől
megtisztuljanak. Ma merőben szórakozóhely, amely az emberi szenvedélyeket csak
hatalmasabb tűzzel fűtik fel. Hiszen akárhány mozi-darabnak már ordító plakátja,
akárhány színdarabnak már a címe is a becstelenség kísértője.
Az öregebb Cato azzal az
indokolással nem tűrt meg állandó színházat, hogy az a népet tétlenségre
szoktatja. És Seneca a tapasztalatra hivatkozva írja: «Az erkölcsösségre
nincs ártalmasabb valami, mint a színházban ülés. Ott a bűnök az élvezet leple
alatt csak annál könnyebben lepnek meg minket. Mikor a színházból kijövök,
kapzsibb, hívságosabb, érzékibb, sőt kegyetlenebb, embertelenebb vagyok». (Döllinger:
Heidentum und Judentum. 727. l.) Sajnos, semmi alapunk sincs rá, hogy a
pogányok szigorú felfogását a mai színházainkkal szemben meg tudjuk
változtatni.
Világért sem mondom ezzel, hogy a
mai magyar színműirodalom és szépirodalom nem termel értékeket.
Csak az a baj, hogy komoly irodalmi
események a megbízható kritika hiánya miatt szinte elvesznek az ezernyi dobbal,
vásári zajjal, pajtáskodó reklámmal dolgozó értéktelen könyvek és színdarabok
mellett. A komoly kritika hiánya miatt odajutottunk, mint mikor a hajdani
virágos kerttel nem gondol többé gazdája és a nyíló rózsák mellett beléndek,
szerbtövis, bürök és nadragulya veri fel a régi kertet s malacok háborítatlanul
turkálnak a még megmaradt virágágyakon. Tehát ha jársz is a «modern» színházba
és olvasod is a «modern» irodalmat és folyton hallod, hogy mennyit ér a
«modern» kultúra, ilyenkor egy percre se feledd, hogy az ember tiszta
eszményeinek az érzékiség rabláncaiba igázása – történjék ez bármily
művészies eszközökkel is – nem kultúra, nem művészet, hanem jogtalan
erőszak az emberiség erkölcsi emelkedése ellen.
Az ilyen írók a művészet
jelszavával csak leplezik azt a sok erkölcstelenséget, amelyet nyíltan árulni
ma még nem mernének» Tehát ne félj attól, hogy a művészetben, kultúrában fogsz
hátramaradni, ha igen erősen megválogatod, hogy melyik színdarabot vagy mozi
darabot nézzed meg, vagy melyik modern könyvet olvassad el! Akárhánynak már a
címe is elárulja, hogy malacságot mérnek benne. Tudom rólad, hogy ezekbe el nem
mégy.
De mit tégy akkor, ha véletlenül,
jóhiszeműen kerültél ilyen darabba? Ott nem hagyhatod az előadást feltűnés
nélkül; de azt minden feltűnés nélkül megteheted – és tedd is meg –, hogy csukd
be a szemedet addig, amíg befejeződik az a színdarabjelenet, vagy amíg az az
illetlen filmrész lepereg. Sok fölösleges kísértéstől megóvod magad, ha nem
veszed süket fülre ezt a tanácsomat és ha le tudod győzni ilyenkor felébredő
kíváncsiságodat. Lelked tisztaságának óvásában általában elved legyen, hogy inkább
légy félénkebb 9 szükségesnél, mint bátrabb a kelleténél.
Tánc.
Színház és mozi után hadd szóljak
néhány szót a táncról is. Persze, most ijedten gondolod, hogy ezt biztosan el fogom
neked tiltani.
Nos hát, várj csak egy kissé!
Annyi biztos, hogy az a végeszakadatlan táncőrület, ami a
mai társadalomban dúl, mindenkihez illik, csak éppen higgadt, komoly
gondolkozása emberhez nem. Sok igazság van a régi rómaiak szigorú nézetében,
mikor a táncot is olyan dolgok közé sorozták, amelyek nem illenek a szabad
emberhez. És sok táncoló-görcsben szenvedő ifjúnak nem ártana elolvasni Cicero
szavait, amelyekkel Murena római konzult védte, mikor azzal
vádolták, hogy táncolt: «Ilyen vádat egy római konzul ellen nem szabad
könnyelműen terjeszteni; micsoda gonosztettet követett el ő eddig, hogy
ilyesmit el lehessen róla hinni? Hiszen nem táncol senki, aki nem részeg vagy
bolond!» (Pro L. Murena 6,13.)
Ámbár a túlfűtött, poros levegőjű bálteremben órák hosszat
tornáztatni lábadat nem a legegészségesebb szórakozás, mégis – ne félj – én
enyhébb vagyok Cicerónál és nem foglak teljesen eltiltani a tánctól. A maga
idejében és helyén lehet az tisztességes szórakozás is a jellemes fiúk részére.
Csodálkozva kérded talán: hogy kerül jeliem és tánc egy
kalap alá? Pedig a tánc közben nagyon is kitűnik mindenkinek férfias jelleme
vagy visszataszító kéjenc volta. Sőt talán sehol könnyebben, mint itt. A tánc
az igazi férfijellemnek nagyon komoly próbája. Minden mozdulatodon,
pillantásodon, szavadon meglátszik, mit érsz belülről. A gyenge jellemű ezt az
alkalmat is alacsony ösztöneinek izgatására, léhaságra használja fel. A
jellemes fiú pedig itt sem felejti egy pillanatra sem, hogy ő most ennek a leánynak
«lovag»-ja, a lovag pedig nemcsak mások támadása ellen védi pártfogolta ját,
hanem elsősorban is saját ösztönös természetének akár legcsekélyebb
lovagiatlan gondolata vagy vágya ellen.
Annak a jellemes fiúnak, aki nemcsak a hideg levegőtől védi
táncosnőjét, hanem saját temperamentumának túlságos melegétől is; aki nemcsak
helyes tánclépéseire ügyel, hanem folytatott társalgásának útjára is, annak
nemcsak attól nem kell tartania, hogy elbukik a felsikált parketten, hanem
attól sem, hogy a táncmulatság erkölcsi bukással fog végződni. Viszont a gyenge
jelleműek csak arra vigyáznak, hogy a sima táncpadlón el ne essenek és nem
tudják, hogy ugyanakkor jellemüket az elcsúszástól kétszeresen kellene
védeniük.
Bátran állíthatom, hogy a fiúknak tánc közben tanúsított
viselkedése egyik legjobb próbája jellemszilárdságuknak s nemes
gondolkodásuknak.
Viszont az is igaz, amit a német közmondás tart: «Beim Tanz
geigt der Teufel gerne», «a tánchoz az ördög szívesen hegedü”. Vagyis igaz,
hogy a tánc mindig veszélyes alkalom marad az ifjú lélek számára. Tehát ne menj
táncmulatságba sohasem anélkül, hogy előző- lég rövid imában ne kérnéd
Istentől, hogy óvja meg minden elhomályosodástól lelked fehérségét. Ezeket
fontolóra véve, okkal-móddal részt vehetsz a táncban.
Egy VII.-es gimnazista ugyan, mikor ezt olvasta könyvem
előbbi kiadásában, rosszallólag azt írta, hogy a «mai» táncolási módot
föltétlenül el kellene ítélnem, mert a «modern» tánc nem más, mint az érzéki
ösztönök tudatos felkorbácsolása. Hát persze, mondanom sem kell, hogy én is
csak a kifogástalan táncokat engedem meg. Mert vannak táncok, amelyeket
könyörtelenül bojkottálni kell és meghagyni a majmoknak, kecskéknek s oly
«embereknek», akik már régen túllépték a tisztességes viselkedés demarkációs
vonalát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.