Ha nem akarod, nem bűn!
Éppen talán gondolataid, hirtelen feltámadó s felzaklató
vágyaid fognak legtöbb aggodalmat adni, mert hiszen legkevésbé azok fölött
vagyunk urak. De éppen azért akarlak külön figyelmeztetni erre, hogy megóvjalak
a fölösleges aggályoskodástól. A rosszra való hajlam maga még nem bűn az
emberben. Ez az akaratod birodalma: ha te uralkodsz fölötte, jellemmé válik
benned; ha hagyod magad fölött uralkodni, szenvedéllyé.
Gondolatainkért csak attól a pillanattól fogva vagyunk
felelősek, amikor azok teljesen tudatosakká válnak bennünk. Előbb nem!
Márpedig sokszor fogod ebben a fejlődő korodban tapasztalni, hogy bárhol vagy – tanulás közben, játékban, olvasás, ima közben, – egyszerre csak oly gondolatokat veszel észre eszedben, amelyek erre a bűnre vonatkoznak és érzékeny lelkiismereted aggódva kérdi, hogy vajon nem sértették-e már ezek is lelked tisztaságát. Légy nyugodt! Amíg azokat észre nem vetted, nem vagy értük felelős. Arról nem tehetünk, hogy verebek ne röpködjenek fejünk fölött; de arról igen, hogy fészket ne rakjanak a fejünk tetején. Csak most, ebben a pillanatban tudj erős lenni és rögtön – de percnyi késlekedés nélkül! – bátor kézzel nyúlj gondolataid közé és zavard ki fejedből a hívatlan vendéget.
Ne essél hát kétségbe, ha egy nap vagy egy órában tízszer
is kellene megküzdened ily gondolatokkal és vágyakkal. Mindezt jó egész
világosan tudnod; mert különben éppen a gyengéd lelkiismeretű ifjak igen sok
energiát pocsékolnak el és elkedvetlenednek a helytelenül folytatott lelki
harcban. A nemi érés benned az isten szent akarata; ha tehát ilyen gondolatok
kavarognak benned, az is egész természetes folyománya fejlődésednek, azaz nem
bűn, sőt nem is kísértés. Hogy aztán ne is legyenek bűnné, egyszerűen ne végy
róluk tudomást. De ne ijedezve, kézzel-lábbal kapálózva tiltakozzál ellenük
(mert így csak annál jobban beléd-csimpaszkodnak), hanem szelíd fölénnyel told
el magadtól: «Ejnye, édes fejem, de bolond gondolatok forognak benned! Úr
Jézus, segíts meg!» Ne is töprenkedjél fölötte: «Jaj, talán beleegyeztem ebbe a
gondolatba?» És ne lankadj, ha már-már úgy látod, hogy hiába minden, nem megy,
nem sikerül azokat kiűzni fejedből. A gyakori kísértés nem bűnösséged jele,
inkább lelki épségedé, hiszen az ellenség is azt a várat támadja újra meg újra,
amelyik még sértetlen. Az a katona, akit az ellenség megtámad, ne szégyellje
magát; csak az, aki gyáván behódol a támadás előtt. Erősítsen az a tudat, hogy
ha véletlenül talán mégis belefeledkeztél volna ilyen gondolatokba, minden
az akaraton fordul meg; és ha én nem akarom lelkemet beszennyezni – pedig
nem akarom! – és ha én tisztán akarom lelkemet megtartani – pedig
akarom! – hát akkor győztesen fogok kikerülni valamennyi küzdelemből. Non
nocet sensus, si deest consensus. (Sz. Bernát.) Amíg küzdesz, nincs bűn!
Ott kezdődik a bűn, ahol az akarat feladta a küzdelmet. Ami
akaratomon vagy tudtomon kívül történik velem, azért nem vagyok felelős, tehát
az nem bűn. Például bármi történjék velem alvás alatt, vagy bármiféle álmaim is
lettek volna, azokért nem vagyok felelős (hacsak nem előző napi léha
viselkedésemmel idéztem elő ezeket az álmokat).
Tehát: kitérni az útból, ha jön a veszett kutya! Figyel-
mén kívül hagyni vágyadat, másra terelni gondolataidat. Miért? Utálatos,
megvetendő dologról van szó? Dehogy! A teremtő Isten fenségesen szent
gondolatáról, amelyet éppen ezáltal óvsz meg a megszentségtelenítéstől, a
bepiszkolódástól.
Igazold magadat!
Afrika déli csücskén él a búrok maroknyi népe. Sokáig alig tudtak róluk, míg pár évtizeddel ezelőtt az angol-búr háborúban világnevet nem vívtak ki maguknak hősiességükkel. Ez a háború pedig úgy keletkezett, hogy az angolok meg akarták szerezni maguknak a búrok értékes gyémántbányáit. A búrok először nem is tudták, mily értékes természeti kincseik vannak. Egy angol utazó elképedve látta, hogy az utca porában a kis búr gyermekek gyémántkavicsokkal játszanak. A kis hősi nép azonban – mikor tudatára ébredt nagy kincsének – halálra-szántan állott ellen a nagy angol túlerőnek.
Ilyen értékes gyémántbánya – vagyis dehogy ilyen,
ezerszerte értékesebb – rejlik minden fiú lelkében, csak az a baj, hogy sok
ifjú ezt nem tudja és könnyelműen az utca porában játszik végtelen értékű
kincsével, lelkével. Hányan sározzák be egykor oly tiszta, hófehér lelkűket!
Hányan teszik ki könnyelműen a veszélynek! Hányan vesztik is el játék közben
drága kincsüket!
Nagyvárosokban két utca között úgynevezett «átjáró- házak»
vannak. Ezek megrövidítik a két utca közt a távolságot. Átjáró-házban azonban
nem lehet az udvart tisztán tartani. Mindenki jön, az emberek ki-bejárnak, sok
piszkot hagynak ott. Akárhány fiú lelke is valóságos átjáró-ház! Gondolatok,
vágyak, szavak, tekintetek ki-bejárnak benne keresztül-kasul,
kényükre-kedvükre. Csoda-e aztán, ha sok szemét rakódik le abban?
Az okos fiú őrzi házát. Az ajtók elé őröket állít
(fegyelmezett akaratát) és belépés előtt mindenkit igazoltat. Megy például az
utcán és képkirakat elé ér. A kíváncsiság rögtön felébred benne: nézzük csak
végig azt a kirakatot. De egyszerre komisz kép kerül szeme elé, erkölcstelen,
gyalázatos. Hohó, az őr megszólal a szeménél: Igazold magadat! Neked nincs
jogod belépni a házamba! – és elfordul a képtől, így igazoltass minden
gondolatot, beszédet, színdarabot, könyvet, mielőtt a te kis templomodba, lelkedbe
beengednéd azokat. Ha ebben ily lelkiismeretes vagy, akkor ne félj semmitől: te
tisztalelkű, hős fiú vagy, még ha napjában százszor kellene is a rossz
gondolatoktól futnod. Mert ebben a dologban az a bátor, aki mindjárt
megfutamodik.
Egy a fő: soha tudatosan egy pillanatra meg ne tűrj
fejedben nemtelen gondolatokat! Minden más dologban úgy érsz el sikert, ha
minél többet gondolkodói róla; itt a siker feltétele az, hogy minél kevesebbet
gondolkozzál ilyen dolgokról. Ugye, ha kertben sétálsz és csúf, zöld féreg hull
a kezedre, nem nagyon nézegeted, hanem rögtön lesöpröd, mert különben –
összepiszkol. És ha szikra pattan ruhádra, nem nézed nyugodtan, mint éget rajta
egyre nagyobb és nagyobb köröket, hanem elfojtod, mert különben – lángba borít,
így söpörd ki fejedből azonnal és így fojtsd el kísértő gondolataidat is.
Egy dologra külön is figyelmeztetlek, ami a lelkiismeretes
fiúkat – ha nem hallottak róla – fölösleges aggodalmakkal töltheti él. Idővel,
tizenhat-tizenhét éves korodban, eljutsz a testi fejlődésnek abba a fokozatába,
amidőn szervezeted – rendesen alvás közben – magától bizonyos nedveket választ
ki és ilyenkor érzéki izgalom támad benned. Ne jöjj zavarba. Ez – hacsak nagyon
gyakran (hetenként többször is) nem történik – sem nem betegség, sem nem bűn,
hanem a szervezet fejlődésének, nemi érésednek jele. Sőt ha túl-gyakran
történnék is meg, még az sem betegségtől van, hanem ideggyöngeségből, vagy mert
hogy előző napon túlságosan kifárasztottad magadat (vizsgái tanulások közben),
vagy valami esemény lelkileg felizgatott stb. Ez a nedv- kiválasztás nem függ
tőled, amint a szívverés vagy a lélegzés sem, tehát ez egészen természetes
dolog. A Teremtő nagyszerű gondoskodása rendezi így, hogy ami fölösleges van a
szervezetben (ma még fölösleges, mert az a mag, mely ilyenkor a nedvvel
kidobatik, e korban még csak éretlen és csak nyomorék gyermeknek adhatna
életet), magától eltávozzék.
De hát nem bűn-e az ezzel járó izgalom, gyönyör? Hogy ez a
gyönyör ilyenkor felébred benned, az szintén nem bűn, mert hiszen nem te
idézted elő s ez együtt jár a nedvkiválasztással. De vigyázz, könnyen bűnné
lehet; ha tudniillik tudatos állapotban örülnél is neki, vagy akaratoddal
beleegyeznél, vagy ezt a folyamatot te magad bármiféleképpen előidéznéd.
Ha tehát ilyenkor felébredsz, emeld lelkedet az Úr Jézushoz, imádkozzál,
gondolj azonnal másra és maradj nyugodtan, míg ismét el nem alszol; így lelked
sértetlen marad.
A serdülés korában az is gyakran meg fog történni veled,
hogy nemi szerved nappal is minden különösebb ok nélkül izgalomba kerül. Ha ez
magától történik, egyáltalában ne törődjél ezzel sem, mert ez együtt jár a
fejlődéseddel; csak arra legyen gondod, hogy szűk- és meleg alsóruha, a nadrág
nyomása, túl sok ülés vagy meggondolatlan fölösleges mozdulatok, fölösleges
érintés, mászás, csúszkálás, mesterségesen ne idézzék elő azt az izgalmat, mert
a készakarva keresett nemi izgalom súlyos bűn lenne.
Ismétlem, amit mondtam: minden az akaraton, a tudatos
beleegyezésen fordul meg. Már pedig van az emberben úgynevezett testi akarat,
alsóbb akarat is, melynek lelki akaratunk nem tud mindig parancsolni.
Például egy képkiállítást nézel és egészen véletlenül illetlen képre esik
tekinteted. A testi akarat abban a pillanatban felébred és ösztönözne a bűnre,
izgalomba hoz. Ez még nem tudatos cselekedet, tehát ezért még nem vagy felelős.
De lelked is észreveszi rögtön, hogy mi készül itt ellened és ha azonnal elfordítod
tekintetedet más képre és az előbbinek még emlékét is kizavarod fejedből, – nem
vetkeztél. A bűnhöz mindig akarat, tudatosság kell!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.