Szeresd a külső tisztaságot.
Az eddigi figyelmeztetések mellett hadd adjak még egypár
teljesen gyakorlati tanácsot is. Szeresd a külső tisztaságot is. Mosakodjál
napjában többször is és fürödjél, amikor csak teheted (legalább is hetenként). Reggelenként
legalább is derékig mosdjál meg a csapból előző este kieresztett vízben. A
külső rendbe szedettség előmozdítója a lélek rendjének is. Nem úgy értem,
mintha minden elegánsan öltözött fiú lelke rendben volna. Sajnos, korántsem. De
viszont tény, hogy a lélek valamiképp kihat a külsőre is és a kócos hajú,
pecsétes ruhájú, maszatos arcú, gyászkeretes körmű fiú valamiképp könnyebben
hajlik a kóc s gondolatokra, maszatos beszédekre és gyászos következményű
tettekre is. Viszont a külső tisztaság akárhányszor záloga a belsőnek is:
fokozza törekvésünket minden után, ami tiszta; és vigyázatossá tesz mindennel
szemben, ami lelkünket beszennyezhetné. Érdekes, hogy aki sokszor fürdik,
könnyebben marad lelkileg is tiszta; mintha csak a tiszta test tiltakozva
állana útjába minden erkölcstelen lelki bepiszkolásnak is!
Halj meg és támadj föl!
Nem akarlak áltatni, fiam, és őszintén megmondom: az akarat
tökéletes beiskolázása, hogy az minden gondolatunknak, mint kezes bárány
engedelmeskedjék, igen nehéz. Szívesen kell tehát nyúlnod minden eszköz után,
amely e cél elérésében elősegít. Egyik leghatásosabb segítőnk e téren az
önmegtagadás.
Önmegtagadás? – brr! – kiált fel sok fiú e szó hallatára.
Micsoda sötét középkor! Ma az «életigenlés» korát éljük, ma csak az «élet
felfokozásáról» lehet beszélni. Ma az életet mindenki «kiélni» akarja s nem
lecsavarni, lefokozni, megtagadni!
No várj csak egy kissé. Mi az az önmegtagadás? Eszköz,
törekvés erős akarat után, amire föltétlenül szükségünk van, ha nemes
jellemekké akarunk lenni. Az önmegtagadás lefogása a rendetlen és jogtalan
testi vágyaknak, hajlamoknak. Tehát – jól jegyezd meg –, az önmegtagadás nem
természetünk letiprása, nem erőszak természetünk ellen, sem természetes
képességeink ellen (hiszen ezek nélkül értéktelenek volnánk), hanem csak rendetlen
és túlzott vágyaink ellen, amelyek létünket veszélyeztetik.
Mindnyájan telve vagyunk hibákkal, tehát mindnyájan
rászorulunk az önmegtagadásra. Az önmegtagadás ad önuralmat; márpedig
elveszett az az ifjú, akiben önuralom híján a szenvedélyek kerülnek hatalomra.
Az önmegtagadás ad türelmet önmagunkkal s felebarátainkkal szemben; már
pedig éneikül a társadalomban sem boldogulhatunk. Az önmegtagadás ad önlegyőzést,
ami nélkül nemes és magasztos eszmények, egyéniség, jellem, kultúra,
civilizáció, haladás nem jönnek létre.
Íme, mindezt csak erővel, önmagunk rossz hajlamai ellen
elkövetett «erőszakkal» lehet elérni. Ez az erőszak, amit önmegtagadásnak
nevezünk, nem öncél; csak eszköz, csak kísérő jelenség, csak átmeneti
állapot a győzelem, az öröm felé, amely eltölti majd a szerencsés kézzel
kialakított ifjú életét. Viszont éppen azok, akik «az ösztönök szabad
kielégítéséről», «az élet kiéléséről» stb. beszélnek s minden rendetlen vágyuk
előtt pipogya gyávasággal hajolnak meg, éppen azok vesztik el fogékonyságukat
az igazi örömök iránt s lesznek aláásói saját akaratuknak, jellemüknek,
egészségüknek éppúgy, mint az emberi kultúrának.
«Az életet fel kell fokoznunk»; jól van, de az életfokozás
nem abban áll, hogy lovat adunk követelőző ösztöneink alá, hanem inkább abban,
hogy kemény kézzel fogjuk azokat. Amint a víz erős nyomás alatt hihetetlen
feszítőerőhöz jut és a hidraulikus sajtóban mázsás tárgyakat pehelykönnyűen
emel a magasba, úgy emeli magasba az önmegtagadás nyomása is a romlott
természeténél fogva lefelé nehezedő embert.
Ez az értelme Goethe híressé vált mondásának: Stirb und
werde! Halj meg és támadj föl!
Lelki angolkórság.
Láttál már sápadt arcú gyermekeket, akiknek lábuk, vagy
nyakuk, hátuk gépbe van szorítva és olyan siralmas görbén vonszolják magukat?
Az emberek részvéttel néznek utánuk: «Szegény kis angolkórosok!»
Hej, ha olyan lámpásunk volna, mint a mesebeli Aladdinnak,
amellyel belenézhetünk az emberek lelkébe, akkor kiáltanánk csak fel
lépten-nyomon: «Szegény angolkóros lelkek!»
Milyenek azok az angolkóros lelkek?
Olyan lelkek, akiket a kultúrélet ezerféle kényelme, no meg
a természetünkben gyökerező restség elpuhulttá, kocsonyássá tett, akik irtóznak
minden erőkifejtéstől, akiknek a hideg szalad végig a hátukon, hacsak munkáról,
kötelességről, önuralomról, önmegtagadásról hallanak is. Ilyenek fel is
nőhetnek, eszüket szépen ki is képezhetik, akaratuk azonban – amelyre
lépten-nyomon szükség lesz az életben – vézna, csenevész, vérszegény,
használhatatlan marad.
Szegény angolkóros lelkek! Fiam, te is ilyen akarsz
maradni?
– Maradni? – kérded. Hát most az vagyok?
– Igen, az vagy. A testi angolkórság – hála Istennek – elég
ritka betegség a gyermekek közt; de a lelki angolkórságban – éppen meggyengült
emberi akaratunk miatt – mindenki vele-születik s ebből ki kell magát
gyógyítania, kinevelnie!
Van neked négy-ötéves kis öcséd? No, figyeld csak meg
viselkedését, mennyire a testi élet uralkodik még fölötte. Ha egy centiméterrel
nagyobb a te kalácsod az uzsonnánál mint az övé, mint sír, jajgat! És mennyire
nem tud még ellenállni semmi vágyának, parancsolni magának! Akarata még
angolkóros.
Nos, látod: az erős akarat bent szunnyad ugyan mind-
nyájunkban, de ez olyan képesség, amelyet tudatos, rendületlen, mindennapi
gyakorlással kell magunkban kifejleszteni. De akaratod nevelését kezd el még
ma! Minél hamarább kezded, annál jobb. Ha már felnőttél, akaratod is hajt-
hatatlanná keményedéit, mint a vén fa. Alig van fiú, aki akarna elbukni
a bűnben. Mégis sokan vannak, akik elbuknak akaratuk ellenére is. Miért? Mert gyönge
az akaratuk. Következményeiben tehát rendkívül fontos az a tanácsom, amit alább
akaratod edzéséről és testednek fegyelemhez szoktatásáról fogok adni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.