Tudom, ijedten gondolja valamelyiktek: Ma ezt a szép ideált
megvalósítani már nem lehet. Nem mondom, ha valaki elmenne remetének a Bakony
mélyébe és a világtól visszahúzódva, elfutva élhetne lelke tökéletesítés sén,
jelleme kialakításán – akkor talán menne a dolog. De így!? Bent élni ebben a
forrongó világban; iskolába járni és tömérdek társsal érintkezni (akiknek talán
egészen más a felfogásuk); színházba, moziba menni, az utcák kiabáló
lármájaban, a modern nagy város kavargó életében benne állani és bele nem
szédülni –, ki tudja ezt megtenni?
Nézd, fiam, én nem akarlak a magányba kergetni és mégis
csak azt mondom, hogy elvárom tőled mindazt, amit írtam. Ne menj a Bakonyba,
hiszen ott csak magányosan illatoznál az Isten színe előtt, hanem inkább maradj
itten köztünk, itt a bűnt lehelő házak rengetegében, itt a zajos élet kavargó
lármájában, de aztán itt légy a férfijellemnek s a keresztény erkölcsnek
illatozó rózsafája.
Látod a rózsát? Sárban, hidegben, sötétben áll a gyökere,
és bársonyos tűzpiros szirma mégis mily harmatosán tiszta! Sárban
áll, de maga nem sáros; porból nő, de maga nem poros. Járj te is a földön, de
lelked ne legyen földszagú; erkölcsi eszményeid meleg napsugara cirógassa elő
lelkedből a rendíthetetlen jellemtúlvilági rózsanyílását. Nohát! Ha porban
állok is, magam nem leszek poros! Ha körülöttem sáros is az egész világ, én
nem leszek sáros! Ha mindenki piszokban élne is, de én nem, nem! Inkább
megszakadni, inkább összeroppanni, inkább derékba törni, – de nemes
felfogásodból senki kedvéért nem engedni!
«Justum ac tenacem propositi virum
Si fractus illabatur orbis,
Impavidum ferient ruinae.»
Úgy el tudom nézni zúzmarás téli délutánokon a kút káváján
gubbasztó kis verebet. Kint zimankós förgeteg dudál, kint tíz fokos hidegben
reszket a világ és íme, ez a kis madár neveti a kavargó időt. Fújhatsz szél,
szakadhatsz hó – szinte hallom szavát – ha az egész világ megfagy is, van nekem
belül egy külön kis éltető világom, kis tüzes szívem: ide be nem jön semmi!
Aki nem tud hazudni.
Az igazmondás rendíthetetlen szeretete is segítségedre
lehet küzdelmedben. Most nem is szólok arról, mennyire megkívánja a
jellemességed, hogy mindig föltétlenül igazat beszélj s mennyire hiányos annak
becsülete, akinek minden szavában vakon bízni nem lehet. Itt csak arra akarok
rámutatni, hogy aki soha nem hazudik, nehezebben kerül az erkölcstelen élet
posványaiba is. A tiszta lelkiismeret s az igazság útja mindig egyenes,
nyílt, világos; ott kezdődik a ravaszkodás, titkolózás s hazugság, amikor már
rejteni való gondolatok s szégyellni való tettek nyugtalanítanak. Aki hazudik,
az önmagát, jellemét, lelkét becsteleníti meg, és nem fog félni attól sem, hogy
erkölcstelenséggel testét is meggyalázza. Viszont akinek önbecsülése föllázad a
hazugság ellen s nem tűri azt, annak könnyebb lesz védekeznie a testi
önlealázás ellen is. Szoktasd tehát hozzá magadat, hogy soha a legkisebb
hazugságot se mondd, hogy a te szavadnak minden körülmények közt úgy lehessen
hinni, mint a Szentírásnak. Olyanná neveld magad, hogy valósággal képtelen légy
a hazugságra. Mily gyönyörű dicséret, ha joggal elmondhatod magadról: én olyan
fiú vagyok, aki nem tud hazudni! Aki pedig nem tud hazudni, nem
romolhat el erkölcsileg, mert óvakodni fog minden olyan gondolattól s tettől,
amely miatt hazudnia kellene.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.