2025. június 30., hétfő

Hiába hallunk leharcolt, negédes sanzonokat


A liturgia szolgálatának hivatalos formája a gregorián ének (cantus gregorianus). 

Bármennyire is meglepőnek hat ez a mondat, a liturgia szempontjából alapvető jelentőségű.


Hiába hallunk leharcolt, negédes sanzonokat, giccses rock-etűdöket, régen idejétmúlt 68-as popzenét különböző templomokból, amelyek magukat katolikusnak mondják, bár szellemiségükben inkább Woodstock felé, mint Róma felé fordulnak.


A gregorián zene, vonásaiban, hanglejtésében, zenei kifejezésvilágában egyszerűbb:  





- nincsenek benne ritmikus előírások, vagy "ritmikus kíséret", se gitár, se dob, se más egyéb
- nincs benne több szólam, mindössze csak egy
- és nincs benne semmilyen más "zenei effekt", "aláfestés", stb.




A gregorián az egyetlen ALKALMAS zenei forma a liturgikus szolgálatra, míg más egyéb műfaj NEM ALKALMAS az élő Isten dicséretére.

A gregorián tudniillik az imádságnak az éneklése. Korunk zenéje pedig jobb esetben az idő múlására kitalált versek éneklése, rosszabb esetben sátánista szeánszoknak, istengyalázó rigmusoknak a zaja, amit sokan "levezetésként", "stresszoldásra" iktatnak be a napi 8 óra, vagy ki tudja hány óra munka után.  

Milyen Hatása van a zenének?



A gregoriántól való eltérés egyik fő érve az, hogy ez az embert jobban segíti "ráhangolni", meg a "külső dolgokat kívül-hagyni", stb.

Aki azt gondolja, hogy korunk zenéje alkalmas a kikapcsolódásra, csalódni fog.  Sajnos nincs egy olyan zene sem, ami ne azzal foglalkozna, hogy az egyik feszültséget kioltsa egy másik feszültséggel. Terhet tesznek az összhangok, s nagyon gyakori diszharmónikus megoldások az emberi idegrendszerre, s így az ember képtelen átadni magát a nyugalomnak.

Ez a megállapítás már a romantikus zenére, a XIX. századi operák világára is igaz. Ha valaki pihenni szeretne, annak nem ajánlom sem a Verdit, sem a Parsifal-t, minimum vissza kell menni a barokk korba: hallgasson inkább Corellit, Vivaldit, Händelt, Bachot, Esterházy-t, stb. 




Tudniillik annak a stílusa, zenei felépítése nem a feszültségek "kifejezésén" nyugszik, hanem a "harmónia" megtalálásán. Ezért használtak olyan összhangzattant, ami képes arra, hogy az ember tőle megnyugodjon. Ez a barokk tudomány pedig nem volt már akkor sem újkeletü, amikor alkalmazták, hiszen a kontrapontok, a harmónikus összhangzattani konstellációk egészen a görög fizikusok, a preszókratikus filozófusokig mentek vissza, tehát zenetudomány főbb alapjai már akkor mintegy 2000 évesek voltak.




A harmónia a testet nyugtatja, a lelket pedig felemeli. Korunk zenei irányzatai csak a testtel foglalkoznak, a lélekkel nem.



De még ez a hatás is csak másodlagos.





Itt tehát nem a zene megnyugtató szerepéről, hanem a zene liturgiát szolgáló szerepéről van szó.

A templomban ugyanis nem azért éneklünk, hogy megnyugodjunk. Nem magunk miatt veszünk részt a liturgián, s a pap sem maga miatt teljesít liturgikus szolgálatot. A liturgia Isten dicsérete.

Tehát aki amiatt megy a korunk különféle zenei irányzatait "követő" misékre, hogy rajongó tisztelettel adózzon általuk a "woodstocki szellemnek", az tulajdonképpen a liturgia eredeti szándékát hamisítja meg, tulajdonképpen Isten tiszteletét istengyalázással "fűszerezi, még rosszabb esetben pedig a gonosz szellem szolgálatába áll.




A liturgia Isten dícsérete és nem az ember dícsérete. Az ember feladata a liturgiában az imádság szolgálata, hogy hálát adjon, hogy kérjen, engeszteljen és dicsöítse az Istent, Aki őt megalkotta és Aki megváltotta bűneiből.

Nem utolsó szempont az sem, hogy az, ami minket a különféle és különböző keleti, görögkeleti püspökségekkel, patriarkátusokkal összeköt, az a liturgikus rend. Náluk ti. kezdettől fogva tiltott a liturgia bármilyen emberi kény-kedv szerinti megváltoztatása. Nincs az a pasztorális szempont, ami miatt akár csak egy nagyon apró részt kihagynának, vagy hozzátennének. A görög egyházi ének szintén egyszólamú, sőt az is tulajdonsága, hogy még kíséretet, akár csak orgonát, orgonakíséretet sem tehetnek hozzá. Csak és kizárólag az emberi hang vehet részt rajta, s nincs ez másképp a gregoriánban sem.

Hol találjuk meg a gregorián énekeket?


Az egyház hivatalos énekeskönyvét úgy hívják, hogy "Graduale Sacrosanctae Romanae Ecclesiae" (röviden pedig Graduale Romanum-ként hivatkozunk rá). Ennek a gyüjteménynek a kiadása 1908-ban történt (Itt lehet megtalálni: https://media.churchmusicassociation.org/publications/pdf/graduale1908.pdf
-  bár 1972-ben instrukciós változások bekerültek), maguk az énekek az eredeti szöveggel és zenei leírással szerepelnek. A zenei leírás sem a megszokott kotta-lejegyzés, hanem eredeti, a középkorban általánosan használt quadrát-notatio. A Gradualét a Vatikáni Nyomda nyomtatta és terjesztette. Ezen kívül a székesegyházak, a káptalanok használatára való a Liber Usualis, ami a liturgia másik ősi imádságának, a Zsolozsma-imádságnak az énekes változataihoz is segítséget nyújt (interneten is megtalálható, ez egy 1961-es, a solesmei bencések kiadása: https://archive.org/details/TheLiberUsualis1961/page/n377/mode/2up).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

Kukkants be egy apácazárdába! Több száz éve senki sem látta, mi van belül

Olyan dolgot osztunk meg veletek, ami Magyarországon eddig még sosem volt látható. Az alábbiakban több olyan videót közlünk, mely megal...

Népszerű bejegyzések