Íróasztalomnál sokszor ülnek mellettem diákok.
Alig nyílik meg az iskolai év, nálam is megkezdődik a fiúk
látogatása. Az újabbak félénken kopognak be, a régebbi ismerős sok bátrabb
örömmel.
Leülnek az asztalomhoz és csendes szobám nesztelenségében
felpattan egy ifjú léleknek ezernyi lakattal elzárt kincses birodalma.
Mikor előadják apró bajaikat (amelyeket azonban ők
végtelenül lesújtóknak látnak), mikor elsírják ezernyi picinyke fájdalmukat (de
amiket ők halálosan komolyan vesznek), mikor tenyerembe helyezik fiatal
lelküket nagy viharaival, mély problémáival és aztán tágra nyílt szemük mohó
szomjúsággal mondja: adj tanácsot, mit csináljak? – ilyenkor, ezekben az
ihletett percekben tanultam én megismerni, hogy minden egyes fiúnak lelke
felmérhetetlen kincsű gyémántbánya, beláthatatlan fejlődést magában rejtő
jövendő ígéret, amelynek helyes kifejlesztéséhez nekünk, felnőtteknek
hozzájárulhatni nemcsak szent kötelességünk, hanem nagy megtiszteltetésünk is.
Akik a fiatalsággal nem foglalkoznak, nem is sejtik, hogy a
ti lelketek fejlődése, forrása, fiúk, mennyi tömérdek kérdést, vergődést,
elcsuszamlást és – bizony végleges elsüllyedést is hozhat magával és hogy az
élet tavaszának viharaiban mennyire rászorul lelketek sajkája egy biztos,
megedzett kéz eligazító kormányzására!
Mikor ilyenkor elpanaszolt küzdelmeitekhez erőt adni
akartam, és viharzó lelketeket csendesíteni, kétkedésetekben tanáccsal
segíteni, hínárból kivergődésetekhez erős kezet nyújtani, úgy rémlett előttem,
mintha nemcsak az az egy tanítványom ülne ott, hanem lelkemnek szegeződnék
ezernyi ezer fiú átható szempárja, kik szerte az országban ugyanilyen komoly
kérdésekkel birkóznak, de akiknek válaszért, vigaszért, tanácsért,
felvilágosításért talán nincs hová fordulniuk és így magukra hagyatva kell
megvívniuk a kritikus ifjú évek nehéz küzdelmeit.
A «LEVELEK DIÁKJAIMHOZ» ebből a gondolatból keletkeztek. Ez
adta meg nekem az eszmét ezekhez a könyvekhez.
Tudom ugyan, hogy a holt, nyomtatott betű sokat elvesz az
élő szó hatásából; de talán mégsem lesz egészen haszon-nélküli, ha azokból a
gondolatokból, melyeket diákjaimmal megbeszélni szoktam, néhány könyvet
részedre összeállítok.
Nem tudom, hogy hívnak. Nem tudom, hová jársz iskolába:
gimnáziumba, (...) kereskedelmibe, tanítóképzőbe
vagy szakiskolába, vagy talán egyetemre. Csak egyet tudok rólad. Azt, hogy diák
vagy, magyar diák, aki lelkedben a nemzet jövendő sorsát hordozod,
akinek igenis komoly problémái vannak és akinek kételyeire komoly választ adni
legszentebb kötelességünk. Mert nincs magasztosabb feladat az életben, mint az
igazság örök forrásaiból nyújtani a szomjas lelkeknek. Országot alapítani nem
lehet nagyobb érdem az emberiség előtt, templomokat építeni nem lehet kedvesebb
Isten szemében, mint tanácsainkkal a romlástól megvédeni egyetlenegy ifjú
lelket is, országunknak ezt a legfőbb reménységét, Istennek ezt az «élő
templomát».
E könyvek valamennyi betűjét a lelked iránt érzett nagy
szeretet írta és az a meggyőződés, hogy egy fiatal lelket magasztos
eszményekkel megtölteni örök értékeket magában hordozó feladat. Ez a szeretet
megérdemli, hogy te is komolyan fontold meg, amiket e könyvekben olvashatsz; és
aztán ha valamit nem értettél meg belőlük, ha valamiben még felvilágosításra
szorulsz, ha valami megjegyzésed lenne, és főleg ha e gondolatok jó
elhatározásra segítettek: írd meg azt nekem (...). Mert fáradozásaimra a legnagyobb jutalom az lesz, ha e sorok által csak
egyetlenegy fiút is el tudott igazítani és csak egyetlenegy ifjú lelki
fejlődését is a helyes úton tudta tartani e könyveknek téged ismeretlenül is
üdvözlő
E könyv hat hét alatt jutott el a második, további két
hónap alatt a harmadik kiadáshoz. Jellemnevelő könyvnél szokatlan eredmény!
Jele annak, mennyire rászorul ifjúságunk a könyv komoly tanításaira.
Az előző kiadásokat szerte az
egész országban a legnagyobb lelkesedéssel fogadták. A vallás* és
közoktatásügyi miniszter úr átiratban ajánlotta a középiskolák figyelmébe
(...), az Országos Cserkészszövetség a cserkésztiszti
vizsgához ajánlott olvasmányok közé sorozta, (Sík : Magyar Cserkészvezetők
Könyve. Budapest, 1922. (...) az Országos Ifjúsági Irodalmi Tanács pedig beszerzését
az ország valamennyi középiskolájára kötelezővé tette. Sok európai nyelvre is
lefordították, sőt a fővárosi Vakok Nevelő Intézetének könyvtára részére vak
írással (Braille-írás) is átírták.
A szerzőnek a legnagyobb örömet
azonban az a sok hálálkodó levél okozta, amellyel ismeretlen ifjú olvasói az
egész országból felkeresték.
«A Teremtő áldása szálljon Főtisztelendőségedre
annyiszor – írja egy fiatalember a szerzőhöz –, ahány betűből áll
a könyve: nem! annyiszor, ahány sóhajt kelt könyve ifjú szívekben. Kívánja
szeretettel egy ifjú, aki csak azt sajnálja, hogy műve nem tíz évvel előbb
jutott a kezeihez.»
Ma, amikor gazdasági, politikai
és kulturális téren az egész világ megrendült és bomlásban van, újjászületést
csak az erkölcsi fegyelmezettség és tiszta eszményi élet adhatnak a
társadalomnak.
Most tehát tizennegyedik
kiadásban küldöm útjára a könyvet kedves magyar ifjúságunkhoz, nem annyira
azért, hogy sóhajt keltsen a szívekben, hanem inkább, hogy felfokozza ideális
lelkükben a tiszta erkölcsi élet megkívánásának acélos energiáit.
A szerző.
A könyv ingyenesen letölthető INNEN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.