Isten emberei Jézus Krisztust hirdetik, magukról legfeljebb akkor beszélnek, ha rákényszerülnek. Ám ha jól figyelünk igehirdetésükre, Krisztusról szóló szavaikból kihallhatjuk Krisztushoz való ragaszkodásuk sajátos stílusát,
lelkiségük karakterét. Barsi Balázs atya írása.
John Henry Newman prédikációira legelőször is mélységes intellektuális
becsületesség és alázat jellemző, mellyel a hit igazságaihoz közelít. Nem csoda, hogy a halála után érte bemutatott
gyászmisén Manning bíboros Newman életpéldáját a legerőteljesebb, legmeggyőzőbb beszédének nevezte, amikor ezt mondta: „Minden szónoklat között a nemes és
szép élet győz meg leginkább, s mi éreztük ennek hatalmát.”
John Henry Newman prédikációi, az anglikán korában elmondottakat
is beleértve, mindenestül katolikusak. Katolikusak nemcsak abban az értelemben,
hogy nincs bennük semmi, amit a Katolikus Anyaszentegyház ne vallana,
hanem mindenekelőtt abban az értelemben, ahogyan ő a hit igazságainak ősiségéhez
ragaszkodott, mindent az apostoli hit forrásaihoz vezetve vissza. Ezért lehet tanítása
korunkban is érvényes és hatékony.
Newman atya beszédeiről elmondhatjuk, hogy erőteljesek, talán éppen
azért, mert nincs bennük semmi öncélú, magamutogató és fellengzős. A kortársak
szerint Newman egyszerű szavakkal, minden szónoki hévtől mentesen, halk és
nyugodt hangon prédikált. Mégis, amikor a szószéken állt vagy bibliaórát tartott,
olyan erővel hatott a lelkekre, mintha a fölséges Isten színe előtt állna, sőt mintha
emberi lénye el is tűnt volna, és maga Isten szólt volna az ő szavai által.
Az atya szerint Krisztus követőinek nem szabad sem hazug,
sem meggondolatlan, sem hiábavaló és üres szavakat mondaniuk, hanem valahányszor
megvallják hitüket, imádkoznak, beszélnek vagy tesznek valamit, annak
őszintének és hitelesnek kell lennie, jóllehet tisztában van vele, hogy „semmi nem
olyan ritka, mint a becsület és az őszinteség; olyannyira, hogy aki valóban becsületes,
az már tökéletesnek számít”. Majd hosszan sorolja Urunk Jézus azon kijelentéseit,
melyekben Megváltónk óva int a felszínes vallásosságtól és a könnyelműen tett fogadalmaktól.
Kijelenti, hogy ezt a keresztényeknek annál inkább meg kell szívlelniük, mert a
kor, melyben élnek, a fogadkozások kora. Rögtön hozzáteszi: „Joggal mondhatjuk
persze, hogy minden kor a fogadkozások kora. Bizonyos tekintetben kétségtelenül,
de napjainkban sajátos értelemben, mert most az egyéni fogadkozások idejét éljük.
Mostanában (ha tetszik, ha nem) annyi a magánvélemény, annyi a fenntartás és a
nézetkülönbség, annyiféle az igehirdetés meg a tanítás, annyi az értelmi szerző,
hogy az szükségképp együtt jár az egyéni meggyőződéssel, felelősséggel és a maga
sajátos módján nyújtott elégtétellel.” Nem kevésbé élesen fogalmaz Newman az ún.
közvéleményt illetően: „… mi sem jellemzi jobban az ürességet, mint ahogy fontos
kérdésekben a nagy többség általában ítéleteket alkot. Kialakul egy közvélemény
ilyan kérdésekben, amelyekről a véleményt formálók éppoly kevéssé hivatottak nyilatkozni,
mint a vakok a színekről – nevezetesen azért, mert a szóban forgó kérdések
nekik soha semmilyen fejtörést nem okoztak. Olyan időket élünk, amikor mindenki
köteles vélemény formálni minden kérdésben – legyen az politikai, társadalmi vagy
vallási –, mert az valamilyen befolyással lehet a döntéshozatalra, jóllehet a nagy
többség teljességgel alkalmatlan arra, hogy részt vegyen benne.”
Itt mutatkozik meg Newman igehirdetésének negyedik sajátossága: újra és újra
zseniális érzékkel tapint rá a felületesen hívő ember problémáira, és leplezi le
azokat az ellentmondásokat, melyek a magukat kereszténynek nevezők gondolkodásában
és magatartásában jelen vannak. Tudja, hogy ahhoz, hogy megtérésre vezessen,
nem elég, ha hittel és meggyőző erővel mutat rá az evangéliumi eszményre, hanem
arra is szükség van, hogy langyos életvitelünket szembesítse az Evangéliummal.
Newman azonban nem lenne Newman, ha itt megállna, ha beérné a leleplezéssel és
szembesítéssel. Ő ennél mindig tovább megy: fölemel és utat mutat. Nem menti fel a
gyengét és megalkuvót, nem is emberi vigasztalással szolgál, de még csak azzal a kegyes
hivatkozással sem éri be, hogy „Isten irgalma végtelen”, hanem a kegyelem mű-
vét keresi, és azt állítja hallgatósága elé példának. Majd pedig arra mutat rá, hogy Isten
erejének segítségével, az ő kegyelmével együttműködve mi magunk hogyan tudunk
Isten előtt igazmondóvá válni.
Nem állítja, hogy csak akkor beszélhetünk Isten nagy dolgairól, ha már maradéktalanul
megértettük és szívünk teljes mélységével átéreztük őket, hiszen „hosszú
időt igényel úgy érezni és érteni a dolgokat, amint vannak; ezt csak fokozatosan
tanulhatjuk meg. (…) Az a puszta tény, hogy nagyobbat mondunk, mint amekkorát
átérzünk, még nem szükségszerűen bűnös dolog. Szent Péter sem foghatta fel teljes
súlyát annak a vallomásnak, hogy »Te vagy a Krisztus«, mégis boldognak neveztetett.
Jakab és János gondolkodás nélkül, mégis ártatlanul mondták, hogy »képesek
vagyunk«. Mi folyton többet ígérünk, mint amennyit teljesíteni tudunk, és Istentől
várjuk, hogy képessé tegyen rá. Ígéretünkkel egyben könyörgünk is azért, hogy
megvilágosítson, és erőt adjon hozzá. (…) Nem annak a szavai válnak vétkesen
üressé, aki többet mond, mint amennyit érez, hanem azé, aki mást mond, mint amit
érez.”
„Egyetlen helyes út van: az, amelyen
Isten közelít a világhoz. Igyekezz hozzá Isten útján közelíteni. Igyekezz úgy szemlélni
a dolgokat, ahogy Isten szemléli őket.” (...) „Nem feltétlenül szükséges hangoztatni,
kizárólag hitvallás vagy tanítás formájában, ám annál inkább a szívünkbe
kell zárni. Hogy valami igaz, az nem arra ad okot, hogy beszéljünk róla, hanem arra,
hogy megcselekedjük, hogy hatása alatt legyünk, hogy belül a magunkévá tegyük.
(…) Igyekezzünk komolyan venni, amit mondunk, és azt mondani, amit komolyan
veszünk. Igyekezzünk tisztában lenni azzal, hogy mikor értettünk meg egy
igazságot, és mikor nem. Amikor nem, azt bízzuk a hitünkre, és valljuk is meg, hogy
ezt tesszük. Fogadjuk az igazságot tisztelettel, kérve Istent, hogy adjon hozzá jóindulatot,
világosságot és lelki erőt, hogy az bennünk gyümölcsöt hozzon.”
(Vigília)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.