Az az eset is előállhat, amikor nem marad más választás
hátra, mint végleg szakítani egykori barátoddal. Egypár alkalomkor még
elég lesz, ha léha viccein és tréfáin nem mosolyogsz. Bármily «szellemesen»
beszéljen is ő ilyen dolgokról, hidegen meredő arcvonásaid igen észrevehetően
fogják tudtára adni a te nemesebb felfogásodat, hogy te a szemétdombot akkor is
szemétdombnak tartod, ha parfümmel is van leöntve és semmi kedved abban
kotorászni. Néhányszor megmondhatod barátodnak nyugodtan, hogy erkölcsi
felfogásodat sérti és magadra nézve megalázónak tartod, ha barátod ilyen dolgokat
akar tárgyalni veled. Mert tényleg sértés reád, ha feltételezi rólad, hogy
ilyesmiben neked is kedved telik. A nagy Széchenyi István gróf nem az
ilyen piszkos beszédről, de a kisebb hibákról is így vélekedett: «Gyengeség,
hiba halandótól elválhatatlan; de azokkal kérkedni az elromlottság legmélyebb
lépcsője». Nagy Sándor abban az időben, mikor legszebb hőstetteit vitte
végbe, példaképe volt a lelki tisztaságnak is. Mikor ázsiai hadjárata alatt
valaki levélben kétértelmű célzásokat tett neki, a fiatal uralkodó
méltatlankodva kiáltott fel: «Vajon micsoda lealázó dolgot tudhat ez rólam,
hogy ilyet mer nekem írni?» Te is arculütésnél nagyobb inzultusnak tekintsed,
ha valaki téged ilyen dolgokkal akar szórakoztatni. Csak mondd meg bátran, hogy
a te úri ízlésedet és nemes felfogásodat bántja az ilyen beszéd. Hiszen
olyan végtelenül nagy a szellem birodalma, annyi ezernyi téma kínálkozik
megbeszélésül, és te kész vagy bármiről tárgyalni, csak ezt az egyet, ezt az egyetlen
egyet kapcsolja ki a beszélgetésből.
Ha mégsem hallgatna komoly figyelmeztetésedre, akkor
fontold meg, hogy talpig hófehérbe öltözött királyfinak nincs keresnivalója
trágyahordó béresek között és bármilyen régi barátság fűzne is hozzá, szakíts
vele!
Csengjen füledbe az Úr Jézus komoly szava: «És ha szemed
megbotránkoztat téged, vájd ki azt és vesd el magadtól ; jobb neked egy szemmel
az életre bemenned, mint két szemmel a gehenna tüzére vettetni». (Máté 18,9.)
Ha barátod meg- botránkoztat, hagyd el őt, mert jobb neked egyedül jutnod az
örök boldogságra, mint vele együtt az örök kárhozatra! Tudom, esetleg nehezedre
esik. De vedd tekintetbe, hogy aki a te legszentebb meggyőződésedet és úri
felfogásodat annyira sem méltatja, hogy lépten-nyomon mosdatlan szájjal ne
inzultáljon, az nem méltó arra, hogy «barátod»-nak szólítsd. Lehet «cimborád»,
de nem barátod, mint a tolvajbanda tagjai sem barátok egymás közt, hanem csak
cimborák. Búcsúzásul esetleg megkérdezheted, hogy ilyen alantas gondolkodás
mellett tulajdonképpen mi jogon jár ő két lábon? Az ilyen fiúnak nincs joga,
hogy becsapja a világot; másszék csak négykézláb és feküdjék be a pocsolyába
kedves «röfögő barátai közé». Ha ugyan azok is megtűrik maguk közt!
Mert embernek lenni – annyi, mint a bennünk
leselkedő vadállatot láncra verni. Ifjúnak lenni – annyi, mint fénylő
szemünkből az emberi élet hajnalának elkápráztató örömét sugározni. Férfiúnak
lenni – annyi, mint minden ösztönös hajlamnak vasmarokkal parancsolni, s
magunkkal szemben keményebbnek lenni, mint amennyire kegyetlen a sebész kése a
beteg testrésszel szemben. Már engedj meg ezért a kissé furcsa hasonlatért: ha
valaki elrontja a gyomrát és hányni kezd, úgy-e normális eszű ember nem áll
oda, hogy abban gyönyörködjék. És ha egy beteglelkű ifjú beszédével hányni
kezdi rothadó lelkének tömérdek piszkát, becsületes ember azt sem hallgatja
meg! Az orvos megnézi a betegnek a nyelvét, s mindjárt látja, hogy mi baja; te
is mindjárt kiérezheted a társad nyelvéből, beszédéből, hogy beteg-e annak a
lelke.
A pogány Plutarchos egy bölcselőről beszél
könyvében, aki egy siető ifjút megkérdez az utcán: «Kitől futsz annyira?» «Egy
embertől, aki rosszra akar csábítani.» «Szégyelld magad – feleli a bölcs –,
hogy nem ő fut tetőled!» Ne ijedj meg tehát a nagy hangtól sem. Mikor Nagy
Sándor kis csapata reszketni kezdett a szembenálló óriási perzsa tábor
előtt, tudod, mivel bátorította a vezér őket? «Ugyan mit féltek? Sok ott ugyan
az ellenség, de kevés a katona!» Milyen jogon mondta ezt? Mert tudta, hogy a
perzsák erkölcstelenül élnek. Ha tehát jönnének romlott társaid, akik
mindenképpen erőlködnek, hogy neked «megmagyarázzák» ezeket a dolgokat, állj
csak bátran a sarkadra. Igen, fiam, csak bátorság! Néha elég egy komoly
tekintet, hogy a torkán akadjon a hang az erkölcsi pocsolyában turkálónak,
akinek még a pogány Horatius is ezt a kevéssé díszes jelzőt adja: «amica Iqto
sus», «sártszerető sertés». (Epist. 1,2.) Tehát ne ijedj meg tőlük.
«Ha férfi vagy, légy
férfi,
Legyen elved, hited.
S ezt kimondd, ha
mindjárt
Véreddel fizeted.
Százszorta inkább
éltedet
Tagadd meg, mint
magad!
Hadd vesszen el az
élet,
Ha a becsület marad.»
(Petőfi.)
Nekem úgysem árt!?
Ne áltasd magad azzal a gyakori kifogással, hogy hiszen
énrajtam úgysem ront ez vagy az az érzékingerlő könyv, ez az illetlen kép, ez
az erkölcstelen színdarab, ez a rossz barát. Szomorú tévedés! Ha így beszélsz,
nem ismered, hogy az emberben mily nagy az utánzási hajlam. Vannak örvények,
amelyeket a legizmosabb evezős is igyekszik kikerülni, de ezért még senki sem
mondja róla, hogy gyáva.
Akármit teszünk, önkéntelenül, szinte tudatlanul is arra
gondolunk, hogy vajon a másik is így cselekszik-e. Az utánzás törvénye alól
senki teljesen nem bírja magát kivonni. Mint mikor ravaszkodó suszterinas
citromot rág a katona-banda előtt, s ahány trombitás csak van, mindegyiknek
önkéntelenül összefut a nyál a szájában és egyszerre csak elakad a banda szava,
– épp ilyen visszatarthatatlan, elkerülhetetlen befolyással vannak erkölcsi
életünkre olvasmányaink, tekintetünk, beszédeink, barátkozásunk. Nincs ember a
világon, aki teljesen ki tudná magát szabadítani a környezet hatása alól. Tűz
mellett minden fa elég. És akkor nagyhangon előállasz, hogy hiszen terajtad
úgysem fog a rossz barátok példája! Hát mondhatja-e a molnárlegény, aki
folyton a malomban őröl, hogy ő ugyan nem lesz lisztes?! És elhinnéd-e a
kéményseprőnek, hogy ő ugyan nem lesz kormos? Tehát ne bízd el magadat!
Igaza van egy régi mondás nak: Az az erős, aki tudja magáról, hogy gyönge.
«Fortis est, qui se negat esse fortem.»
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.