Hogy jutott idáig az a szerencsétlen fiú? Nem volt elég
erős az első percben! Nem tudta, hogy az emberi élet olyan, mint a
sakkjáték, amelyben minden elhibázott lépés előbb-utóbb megbosszulja magát.
Lassanként a kezdetben ritkábban előforduló erkölcstelen beszédei, olvasmányai,
tettei egyre gyakoriabbakká, szinte mindennapos megszokottsággá váltak.
Komolyan már eszébe sem jut, hogy ezekről leszokni próbáljon, hiszen lelke sem
háborog többé, – sőt valljuk be – ha igazán akarna is, óriási akaraterőre volna
szüksége, hogy a most már valósággal zsarnoki hatalomhoz jutott érzékek
szolgaságát le tudja rázni. Oly rettenetes zsarnokká lesz fölötte a szokás,
hogy mikor esetleg már az orvos parancsára ijedten szeretne leszokni titkos
bűnéről, akárhányszor össze kell kötöznie éjjel a kezét, mert a megszokottság
már álmában, öntudatlanul is bűnre viszi. Minél többször követte el a bűnt, az
annál követelőbbé válik; a gyakori megismétlésből szokás lesz, a szokásból
szükségesség. Bűne először csak véletlenül beköszöntő vándor volt nála egyszer
éjjeli szálláson; aztán vendég lett belőle; most már ő a háziúr. Antheusról azt
tartja a görög monda, hogy mikor ellenfelével, Herkulessel birkózott,
valahányszor a földet érintette a lába, mindig új erőre kapott. A bűnös
szenvedély is annál erősebb lesz fölöttünk, minél többször érinti lelkünk a
sarat, a piszkot. És a szegény fiú, mikor már ijedten szeretne szabadulni
rettenetes terhétől, akárhányszor tehetetlenül vergődik az átok súlya alatt.
A görögök regéje szerint Prometheus tüzet lopott az
Olympusról s büntetésből az istenek a Kaukázus egyik sziklájához láncolták.
Mindennap megjelent egy sas s kivájta a máját. Másnapra újra nőtt a mája, de
újra eljött a sas ... Megrendítő képe ez annak az ifjúnak, aki az
erkölcstelenség tüzet gyújtotta fel magában; tettei a bűnös élet sziklájához
láncolják s bűnös «élvezete» mindennap összetépi szegény lelkét. Minél többször
követi el tettét, annál tehetetlenebbül ordítozik benne a szenvedély: még
többet, még többet! Olyanná lesz ez az ifjú, mint a lyukas hordó: folyton öntik
bele a vizet, mégsem mondja, hogy most már elég volt. Valósággal életszükségévé
válik a bűn, amint a nikotin, alkohol, ópium is életszükségletévé válik
azoknak, akik azt élvezik.
Rettenetes állapot: a bűn életszükséglet!
Dél-afrikai utazók beszélnek valami különös fajta kígyóról,
amelyik puszta tekintetével megigézi a madarakat. Ez a kígyó csak rátekint
áldozatára és a szegény madár egy ideig riadt csapkodással ugrál az ágon
ide-oda, de hiába, jaj, nem bír ellenállani, folyton a kígyó szemébe kell
néznie, valami húzza, valami vonzza, hipnotizálja, a kígyó bűvös szeme
elvette akaratát és közelebb kell jönnie a kígyóhoz ... és közelebb ...
közelebb ... míg az egy mozdulattal rácsap és megfojtja zsákmányát.
Szakasztott ez a képe az erkölcstelenség fojtó karjaiba
került vergődő léleknek is!
Pedig szegény talán csak meggondolatlanságból, vagy
tudatlanságból kezdte el. Sok fiúnál eleinte ez nem is volt tudatos bűn. Mikor
rúdon mászott, lovagolt, vagy karfán csúszkált, akkor érzett először ilyen
érzéki örömet abban a szervében és azt hitte, hogy ez csak valami érdekes
játék. És mikor megtudta, hogy mily természetellenes bűn ez, már későn volt;
nem tudott leszokni az évek óta folytatott szomorú cselekedetről. A másikat meg
romlott pajtása tanította meg talán még egész kis korában, hogyan lehet ezt az
«élvezetet» előidézni magán. Érezte ugyan mindjárt, hogy amire cimborája
tanította, az nincs rendjén, hogy az bűn, mert hiszen soha nem tette volna,
mikor anyja vagy atyja is látja. Maga a természet súgta neki, hogy ez bűn, ezt
jó lesz takargatni. És akárhányszor készebb lett volna eleinte akár kezét
levágatni, semmint elárulni anyjának, testvéreinek, hogy mit szokott ő magán
végezni.
Tanultál már úgy-e, fiam, rovarevő növényekről. Szőrös
levelükre rászáll a gyanútlan bogárka, de abban a pillanatban ott is ragad, s a
levél nagy mohón összegöngyölődik. Mikor azután néhány nap múlva ismét
szétterül, a szegény bogárból csak nyomorúságos roncsok maradnak: a növény
fölevett, kiszívott belőle minden erőt, életet...
Az erkölcstelenség bűne éppígy szívja ki lelki erejét a
karmaiba került gyanútlan fiúnak.
Éppen azért oly szembetűnő változások állnak be jellemében
s viselkedésében, sőt némelyiknél esetleg testi egészségében is, melyeket –
bármint szeretné – lehetetlen a külvilág előtt eltakarnia. Hiszen a sas sem tud
többé jól repülni, ha szárnyát sárral kentük be.
Descensus averni.
Erkölcstelen tetteivel pótolhatatlan testi és szellemi
erőket dobott el magától. Erőket, melyeket ifjú éveiben jövő életének
szerencsés kialakításába kellett volna fektetnie. Az iskolában tanárai, társai,
otthon szülei egyaránt látják rajta a nagy változást, hogy az eleven,
erőteljes, friss felfogás, fiú egy-két év alatt mennyire kicserélődött. Látják
és csodálkoznak rajta.
Csodálkoznak, hogy az eddig jó, talán jeles tanuló, lassan
egyre hanyagabbá válik. Aki valaha az elsők közt volt, még jó, ha az V.-VI.-ban
intőt nem visz haza. Csendben ül ugyan a magyarázaton, de aki jól szemébe néz,
látja, hogy gondolatai messze kalandoznak. Szeme az órák alatt elréved valahová
a messzeségbe, egy pontra mered anélkül, hogy tényleg látná azt, sőt hogy
egyáltalán valamire is gondolna. Tervét szövi a délutáni élvezeteknek. Ha
felhívják, hirtelen elpirul, összerezzen. Látszik, hogy öntudata valahonnan
messziről került elő. A legkisebb szellemi munkába már beleizzad.
Azután régi, jó barátaitól elhidegül. Legártatlanabb
tréfáikra megharagszik, durvasággal felel. Csak egy-két bizalmasa van: a hozzá
hasonszőrűek. Ezekkel azonban minden tízpercben és az úton, mikor mennek haza
az iskolából, együtt süti-főzi a terveket nagy titokban. Ha véletlenül «be nem
avatott» kerül közéjük, úgy megnyúlik az orruk, mint a nyárfa árnya
naplementekor és olyan savanyú arcot vágnak, hogy rögtön otthagyja őket.
Akármiről beszél a tanár, őt nem érdekli többé. Ha akarna,
sem tudna hosszabb ideig egy tárgyra figyelni. Osztályfőnöke, aki pedig már
évek óta ismerte és szerette, csodálkozva veszi észre, hogy a hajdani jellemes
diákot hányszor éri most hazugságon. Azt a régi kedves tanítványát, aki valaha
oly büszke volt – s jogosan – igazmondására. Hja, akinek lelkén nagy bűn
rágódik, mit törődik már az a kisebbekkel! És szeme meg sem rebben, arca el sem
pirul, mikor hazudik. Ő maga is érzi, mily piszkos az élete belül; hát hazudik,
hazudik rendületlenül, hogy az emberek előtt legalább a becsületes élet külső
látszatát meg tudja tartani. Társainak vagy tanárainak éppoly folyékonyán tud
már hazudni, akárcsak otthon szüleinek. Hiszen az igazmondás a lelki tisztaság
gyermeke, s a hazugság a tisztátlanság testvére.
De az őszinteséggel együtt pusztulnak az ifjúság többi
erényei is: a szolgálatkészség, nyíltszívűség, hála, ragaszkodás, lelkesülés a
nemes és szép iránt. Mert hiszen az erkölcsi szilárdság legerősebb próbaköve
éppen a tiszta élet. Éneikül romlásnak indul a lélek. És mit ér a piros
alma, ha féreg rág belsejében? Mit ér az aranyozott koporsó, mely rothadást
rejt magában? A fiúnak egész lelkülete eldurvul; hajdani kedves finomsága úgy
eltűnik belőle, mint eltűnik a rózsa illata a durván szétmorzsolt szirmokból.
Teng-leng az életben cél és akarás nélkül.
Róma mellett egész a legújabb időkig nagy mocsarak húzódtak
évezredeken át. Kigőzölgésük megrontotta az egész vidék levegőjét s megülte
lelkét-testét a környező falvak lakóinak. Ezek a viaszsápadt, búskomor
tekintetű emberek oly egykedvűen tologatták dereglyéiket a zsombékos vizek
fölött; s mikor egy idegen barátsággal kérdezte tőlük: Come sta? (Hogy van?) –
egész Olaszországban így felelnek erre: Si vive (hát csak élünk), egyedül ezen
a szomorú vidéken mondották: Si muore (bizony, halódunk).
Si muore, si muore! – mondhatná sok ifjú
is szegény-magáról!
De ez természetes is. Tölgyek nem
szökellnek magasba sötét alagutakban és rózsák nem fakadnak dohos
pincegádorban. Ott legfeljebb csak satnya penészvirág éktelenkedik és sápadt
pincepókok bujkálnak a százlábúak utálatos csapatai közt. «Akinek a lelke rab –
írja gróf Széchenyi István «Hírlapi cikk»-eiben –, annak az erkölcsi virágok
egyike sem virul s ízetlen örömei minden lépten állattá bélyegezik».
Hát ezért vált sötétté a nemrég még mosolygós gyermekarc!
Innen a barázdák fiatal homlokán! Ó, mily szomorú nézni, mikor a gyönyörű
szivárvány fakulni kezd!
Azután nem oly érzékeny már a tulajdonjog iránt sem.
Persze, a sok erkölcstelen vicclap vásárlása, a sok színház (mindig moziban
van, valahányszor az olvasható a plakáton, hogy «csak 16 éven felülieknek»),
kártya és összejövetel stb. pénzbe kerül és otthon az édesanyja egyre
sopánkodik, hogy milyen tolvajok manapság a cselédek, minden héten lopnak a
pénzes-fiókból!
Az ilyen ifjaknak emlékezete meggyöngül, komoly dolog iránt
érdeklődni nem tudnak, új szellemi benyomások felvételére (tehát komoly
tanulásra, tudományos haladásra) képtelenek. Érzésviláguk nyomottá, lehangolttá
válik, majd ijesztően eldurvul. Közel járnak a kétségbeeséshez. Kivesz belőlük
az a férfias öröm, amelyet a munka nyújt. Tetterejük, lelkük nagyra törő
tervezgetése, építőereje megtörik, huzamosabb ideig nem tudják gondolataikat
egy célra összpontosítani, vagyis semmiféle pályán nem tudnak előhaladni. Harsányan
felnevetnek ők is, de erőltetett lármájukból hiányzik a tiszta kacagás
csengése. Munkába fognak ők is, néha hatalmas lendülettel is, de hiányzik
belőlük a kitartás ereje. Gondolatviláguk szinte kizárólag tisztátlan képzetek
körül mozog, ezek monopolizálják egész fantáziájukat. Más iránt alig
érdeklődnek. Energiájuk megbénult. Akaratuk erőtlen báb, semmi. Gyáva, hazug,
képmutató, alacsonyérzésű, jellemtelen fiúkká lesznek. Amerre csak lépnek,
mindenütt ezt a bűzös levegőt lehelik magukból. Falakon, könyveikben,
illemhelyeken, fürdőkabinokban, mindenütt ott hagyják képzeletük piszkos
rajzait. Kiállhatatlanul idegesek és őrült gondolatok cikáznak agyukban.
Ó, mily százszor
valóra válnak rajtuk Petőfi sorai:
«Fejemben éj van, éjek
éjjele,
S az éj kísértetekkel
van tele;
Agyamban egymást
szülik a gondolatok,
S egymást tépik szét,
mint vadállatok.
Lázzal verő szívemnek
vére forr,
Mint boszorkány
üstjében a bűzös vész.
Gyúlt képzeletem, mint
meteor
Fut át a világon s
magával visz.
Laktársam a
kétségbeesés,
Szomszédom a
megőrülés.»
(Petőfi: Felhők.)
Nem is lehet az másképp. Mondd a lángoló tűznek, hogy ne
égessen; – nem lehet! Mondd a háborgó tengernek, hogy csituljon tükörsimává; –
nem lehet! A tolvaj mástól lop, de a tisztátlan életű önmagát lopja meg, legértékesebb
kincseit, lelki erőit rabolja el önmagától. «Descensus Averni» ... Útban az
alvilág felé ...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.